Vak: Groepsopdracht Productontwikkeling credits: 10

Vakcode
CELP25GOP
Naam
Groepsopdracht Productontwikkeling
Studiejaar
2025-2026
ECTS credits
10
Taal
Nederlands
Coördinator
S.M. Feenstra
Werkvormen
  • Individueel
Toetsen
  • Groepsopdracht Productontwikkeling - Overige toetsing

Leeruitkomsten

Leeruitkomsten:

In de opdracht productontwikkeling werken we aan de CE competenties: koers bepalen, waarde creëren, business development en realiseren. 

De leeruitkomsten van de opdracht zijn:
De student werkt goed samen in een groepsopdracht om een nieuw product te ontwikkelen en past daarin de volgende leeruitkomsten toe:
  1. De student stelt een analyse op om de belangrijkste marketingtrends en ontwikkelingen in kaart te brengen. De student vertaalt deze ontwikkelingen naar een nieuw product.
  2. De student maakt een interne analyse en geeft aan wat de sterke en zwakke punten van de organisatie zijn. Deze analyse gebruikt de student om aan te geven welke wijzigingen nodig zijn in de organisatie om het nieuwe product op de markt te brengen.     
  3. De student maakt gebruik van de methodiek design thinking om een nieuw product te ontwikkelen.
  4. De student doet voldoende klantonderzoek om de wensen en behoeftes van de klanten in kaart te brengen en deze te gebruiken voor waardecreatie.
  5. De student maakt een commercieel plan en brengt hiervoor de kosten en baten inzichtelijk voor de komende jaren.    
  6. De student maakt een communicatieplan en werkt als product een klantgerichte website en communicatie-uiting uit.
  7. De student pitcht het nieuwe productidee op een aantrekkelijke en overtuigende wijze in de rol van marketeer aan het management
  8. De student werkt de opdrachten uit in meerdere rapportage vormen en past hierin de regels van zakelijk communiceren toe.  
 
 

Inhoud

Niveau:
niveau 1; inleidend. In de samenwerking met medestudenten kan de student een eenvoudige analyse maken van de marketingtrends, klantbehoeftes en de interne organisatie. De student leert de basis van design thinking en creatief denken en ontwikkelt met deze methodiek een  nieuw product. Dit product werkt de student uit in een beknopt commercieel plan, communicatieplan en verkoopplan. Dit pitcht de student aan het management van de opdrachtgever op een overtuigende wijze. De student maakt een eenvoudige kosten en baten analyse om aan te geven welke investering het management moet doen om dit product te ontwikkelen en wat hiervan de opbrengsten zijn. .  

Inhoud:
De student ontwikkelt (samen met anderen) een nieuw product voor een bedrijf waar één van de studenten werkzaam is. Dit product wordt ontwikkeld met de methodiek Design Thinking. Design Thinking is een methode die probleemoplossend werkt en helpt om te komen tot innovatieve en creatieve oplossingen voor het vraagstuk. De student mag hierin gebruik maken van AI. Deze opdracht zet de student aan tot creatief ondernemen. Ze gaan op pad naar het bedrijf en de klanten en nemen daar interviews af en observeren om het vraagstuk van de opdrachtgever goed helder te krijgen en om een goed beeld te krijgen van de pijnpunten waar klanten tegenaan lopen. Op basis daarvan gaan ze creatief nadenken om een nieuw product of dienst te bedenken voor waardecreatie. Dit product idee werken ze uit naar een prototype en testen ze onder de doelgroep om op basis van de feedback dit product concept te verbeteren. Het concept werken ze uit in een commercieel plan waarin ze aangeven hoe ze dit in de markt gaan zetten en gaan verkopen. De student maakt een communicatieplan en werkt als product een eenvoudige website en commerciele-uiting uit. Daarna wordt het product gepitcht in de rol van marketeer aan het management van het bedrijf. Hierin moet de student het management overtuigen dat dit de beste oplossing is voor het klantprobleem en dat dit een goede investering is. 

Studiemateriaal:
Zie de boekenlijst van CE duaal voor de meeste recente studiematerialen. 

 

Opgenomen in opleiding(en)

School(s)

  • Instituut voor Business, Marketing en Finance