Vak: Marketing 1 credits: 5
- Vakcode
- CELP25MKT1
- Naam
- Marketing 1
- Studiejaar
- 2025-2026
- ECTS credits
- 5
- Taal
- Nederlands
- Coördinator
- R.H. Peeks
- Werkvormen
-
- Individueel
- Toetsen
-
- Marketing 1 - Computer, organisatie ToetsCentrum
Leeruitkomsten
Leeruitkomsten:
• Het identificeren van trends en ontwikkelingen in de externe omgeving die invloed hebben op een sector of organisatie.
• Het analyseren van politieke, economische, sociale, technologische, ecologische en juridische factoren (DESTEP-analyse) en de impact hiervan beoordelen.
• De markt en sector van een organisatie analyseren, inclusief trends, marktgroei en veranderingen in de bedrijfstak.
• De concurrenten en concurrentiepositie bepalen en beoordelen.
• Relaties met leveranciers en afnemers onderzoeken en beoordelen hoe deze invloed hebben op de organisatie.
• De belangen en invloed van stakeholders analyseren.
• Het beoordelen van kansen en bedreigingen die voortkomen uit de macro- en meso-omgeving en het formuleren van strategische implicaties.
• Het identificeren van trends en ontwikkelingen in de externe omgeving die invloed hebben op een sector of organisatie.
• Het analyseren van politieke, economische, sociale, technologische, ecologische en juridische factoren (DESTEP-analyse) en de impact hiervan beoordelen.
• De markt en sector van een organisatie analyseren, inclusief trends, marktgroei en veranderingen in de bedrijfstak.
• De concurrenten en concurrentiepositie bepalen en beoordelen.
• Relaties met leveranciers en afnemers onderzoeken en beoordelen hoe deze invloed hebben op de organisatie.
• De belangen en invloed van stakeholders analyseren.
• Het beoordelen van kansen en bedreigingen die voortkomen uit de macro- en meso-omgeving en het formuleren van strategische implicaties.
Inhoud
Niveau:
Inleidend
Inhoud:
In het vak marketing leert de student de kansen en bedreigingen vast te stellen die vanuit de externe omgeving op bedrijven afkomen. Centraal staan hierbij de macro- en meso-omgevingsanalyse.
Allereerst definieert de student m.b.v. Abell de markt en kwantificeert deze.
Vervolgens bepaalt hij de macro-omgevingsfactoren die van invloed zijn op de markt aan de hand van de DESTEP-factoren. Dan bepaalt en analyseert hij de afnemers (incl. het uitvoeren van een klantenonderzoek) die op de markt actief zijn. Daarna bepaalt en analyseert hij de concurrenten en stelt hun sterke en zwakke punten vast, ook bepaalt hij de marktaantrekkelijkheid aan de hand van het 5-krachten-model van Porter. Tenslotte maakt hij een stakeholdersanalyse en indien aanwezig/noodzakelijk identificeert en analyseert hij de distribuanten.
Als laatste bepaalt de student de kansen en bedreigingen die vanuit de externe omgeving op het bedrijf afkomen.
Studiemateriaal:
Voor de meest recente informatie zie de boekenlijst op intranet of Brightspace.
Inleidend
Inhoud:
In het vak marketing leert de student de kansen en bedreigingen vast te stellen die vanuit de externe omgeving op bedrijven afkomen. Centraal staan hierbij de macro- en meso-omgevingsanalyse.
Allereerst definieert de student m.b.v. Abell de markt en kwantificeert deze.
Vervolgens bepaalt hij de macro-omgevingsfactoren die van invloed zijn op de markt aan de hand van de DESTEP-factoren. Dan bepaalt en analyseert hij de afnemers (incl. het uitvoeren van een klantenonderzoek) die op de markt actief zijn. Daarna bepaalt en analyseert hij de concurrenten en stelt hun sterke en zwakke punten vast, ook bepaalt hij de marktaantrekkelijkheid aan de hand van het 5-krachten-model van Porter. Tenslotte maakt hij een stakeholdersanalyse en indien aanwezig/noodzakelijk identificeert en analyseert hij de distribuanten.
Als laatste bepaalt de student de kansen en bedreigingen die vanuit de externe omgeving op het bedrijf afkomen.
Studiemateriaal:
Voor de meest recente informatie zie de boekenlijst op intranet of Brightspace.
Opgenomen in opleiding(en)
School(s)
- Instituut voor Business, Marketing en Finance