Vak: Marketing 2 credits: 5
- Vakcode
- CELP25MKT2
- Naam
- Marketing 2
- Studiejaar
- 2025-2026
- ECTS credits
- 5
- Taal
- Nederlands
- Coördinator
- S.M. Feenstra
- Werkvormen
-
- Individueel
- Toetsen
-
- Marketing 2 - Computer, organisatie ToetsCentrum
Leeruitkomsten
Leeruitkomsten:
Het tentamen van dit vak gaat in op de CE competenties koers bepalen en waarde creëren.
De student werkt tijdens dit vak aan de volgende leeruitkomsten:
Het tentamen van dit vak gaat in op de CE competenties koers bepalen en waarde creëren.
De student werkt tijdens dit vak aan de volgende leeruitkomsten:
- De student kan de verschillende S’en uit het 7-S-model begrijpen en toepassen in de context van marketing.
- De student kan uitleggen welke organisatorische aspecten belangrijk zijn in een organisatie en in hoeverre deze een sterkte of zwakte zijn.
- De student kan toelichten hoe de onderdelen van het 7-S-Model met elkaar samenhangen en elkaar beïnvloeden.
- De student kan de vier componenten van de marketingmix uitleggen en beschrijven hoe ze samenhangen in de marketingstrategie van een bedrijf.
- De student kan een eenvoudige analyse maken van de marketingmix en deze vertalen in sterke en zwakke punten voor de organisatie.
- De student kan een eenvoudige marketingmix opstellen voor een product of dienst en hierbij de juiste keuzes maken voor product, prijs, plaats en promotie, rekening houdend met de doelgroep.
Inhoud
Niveau:
Inleidend. De student kent de theorie vanuit de gebruikte boeken en lessen en kan dit reproduceren, uitleggen en toepassen op een eenvoudige case.
Inhoud:
Tijdens dit vak behandelen we de theorie van de interne analyse. We behandelen de marketingmix en de interne organisatie in de context van marketing.
De kern van marketing is het opbouwen van duurzame klantrelaties op basis van klantwaarde. Tijdens de lessen maken we kennis met de instrumenten van de marketingmix; prijs, product, plaats en promotie en hoe de onderlinge relaties tussen deze instrumenten moeten zijn in het optimaliseren van de klantwaarde. We behandelen de customer journey en de productlevenscyclus om zo inzicht te krijgen in het effectief en efficiënt inzetten van de marketinginstrumenten.
Het is de taak van Marketing om klanten aan te trekken en relaties met hen op te bouwen door waarde toe te voegen. Marketing zorgt daar in een organisatie niet alleen voor. Dit doen ze samen met het management, financiën, inkoop, klantenservice, sales en productie. Al deze afdelingen hebben invloed op de marketingplannen en de uitvoering hiervan. Al deze afdeling horen binnen het marketingconcept klantgericht te denken om de klanten deze waarde te kunnen bieden. Tijdens dit vak gaan we in op de theorie van marktgericht organiseren. Via het 7-S-model van McKinsey leer je organisaties als en samenhangend geheel te bekijken en begrijpen.
Studiemateriaal:
Voor de meest recente informatie zie de boekenlijst op intranet of Brightspace.
Inleidend. De student kent de theorie vanuit de gebruikte boeken en lessen en kan dit reproduceren, uitleggen en toepassen op een eenvoudige case.
Inhoud:
Tijdens dit vak behandelen we de theorie van de interne analyse. We behandelen de marketingmix en de interne organisatie in de context van marketing.
De kern van marketing is het opbouwen van duurzame klantrelaties op basis van klantwaarde. Tijdens de lessen maken we kennis met de instrumenten van de marketingmix; prijs, product, plaats en promotie en hoe de onderlinge relaties tussen deze instrumenten moeten zijn in het optimaliseren van de klantwaarde. We behandelen de customer journey en de productlevenscyclus om zo inzicht te krijgen in het effectief en efficiënt inzetten van de marketinginstrumenten.
Het is de taak van Marketing om klanten aan te trekken en relaties met hen op te bouwen door waarde toe te voegen. Marketing zorgt daar in een organisatie niet alleen voor. Dit doen ze samen met het management, financiën, inkoop, klantenservice, sales en productie. Al deze afdelingen hebben invloed op de marketingplannen en de uitvoering hiervan. Al deze afdeling horen binnen het marketingconcept klantgericht te denken om de klanten deze waarde te kunnen bieden. Tijdens dit vak gaan we in op de theorie van marktgericht organiseren. Via het 7-S-model van McKinsey leer je organisaties als en samenhangend geheel te bekijken en begrijpen.
Studiemateriaal:
Voor de meest recente informatie zie de boekenlijst op intranet of Brightspace.
Opgenomen in opleiding(en)
School(s)
- Instituut voor Business, Marketing en Finance