Vak: Onderzoek credits: 5

Vakcode
CELP25ONZ
Naam
Onderzoek
Studiejaar
2025-2026
ECTS credits
5
Taal
Nederlands
Coördinator
R.H. Peeks
Werkvormen
  • Individueel
Toetsen
  • Onderzoek - Computer, organisatie ToetsCentrum

Leeruitkomsten

De student kan een opdracht vertalen naar geschikte vraagpunten voor deskresearch en daarbij invulling geven aan een centraal vraagstuk.
De student kent de beschikbare deskresearchtechnieken en de voor- en nadelen daarvan om te kunnen beoordelen welke technieken voor verschillende vraagstukken geschikt zijn.
De student weet hoe je de operatie van een deskresearch kan opzetten.
De student weet hoe uitkomsten van een deskresearch op een juiste wijze verwerkt kunnen worden in een rapportage.
De student kent de beschikbare enquĂȘtetechnieken en de voor- en nadelen daarvan om te beoordelen welke technieken geschikt zijn voor verschillende vraagstukken.
De student kan een opdracht vertalen naar geschikte vraagpunten voor fieldresearch en daarbij invulling geven aan de beantwoording van een Centrale Vraag, Deelvragen en Onderzoeksvragen.
De student is bekend met verschillende vraagvormen en antwoordmogelijkheden en kan een vragenlijst opstellen die de vraagpunten behorende bij het vraagstuk afdekken.

Inhoud

Marktonderzoek wordt gedaan om informatie op te leveren waarmee gefundeerde beslissingen kunnen worden genomen met betrekking tot marketingvraagstukken. Er zijn twee soorten van marktonderzoek, deskresearch en fieldresearch.
Het doen van deskresearch, dat is het zoeken naar bestaande informatie. In dit onderdeel leer je  dit soort informatie zoeken, kritisch beoordelen en weergeven.  Hierbij wordt een stappenplan doorlopen.
Het onderzoeksinstrument enquĂȘte is een vorm van fieldresearch (kwantitatief onderzoek). Alle relevante stappen komen daarbij aan de orde, van het opstellen van een onderzoeksplan, het uitwerken van de onderzoekspopulatie, het maken van een vragenlijst tot aan het analyseren van uitkomsten en het opstellen van een rapportage.

Opgenomen in opleiding(en)

School(s)

  • Instituut voor Business, Marketing en Finance