Vak: Domein Professionele en persoonlijke groei 10 credits: 5
- Vakcode
- CEVB23PPG10
- Naam
- Domein Professionele en persoonlijke groei 10
- Studiejaar
- 2025-2026
- ECTS credits
- 5
- Taal
- Nederlands
- Coördinator
- M. Bulten
- Werkvormen
-
- Opdracht
- Toetsen
-
- BCN 10 / schrijfdossier 2 - Overige toetsing
- Innovatie 10 - Overige toetsing
- PPG-skills 10 / reflecteren 1 - Overige toetsing
Leeruitkomsten
Opleidingscompetenties:
PPG:
De student:
Innovatie:
Schrijfdossier:
- KOERS BEPALEN; De CE’er zet de commerciële koers uit. Dit doet hij op basis van zijn visie, de kansen die hij in de markt ziet en het duurzame concurrentievoordeel van de organisatie waarin hij werkzaam is. Omdat hij niet in een vacuüm werkt is de CE’er een bruggenbouwer die zowel kennis als mensen verbindt.
- WAARDE CREËREN ; De CE’er geeft invulling aan de commerciële koers door duurzame waarde te creëren voor zowel de klant, de organisatie en de maatschappij. Dit doet hij op basis van analyse van data en onderzoek, gericht op het meten van het daadwerkelijk gedrag van de klant. Hij weet deze analyse te vertalen naar een aanpak.
- BUSINESS DEVELOPMENT; De CE’er ontwerpt in co-creatie met stakeholders onderscheidende en/of vernieuwende concepten en verdienmodellen voor de optimalisatie van waarde voor alle relevante stakeholders. Hij anticipeert op en/of initieert veranderingen en verkrijgt draagvlak van de stakeholders gedurende het ontwikkelproces.
- REALISEREN; De CE’er realiseert vanuit het ontwikkelde concept een duurzaam commercieel (deel)product of dienst voor bestaande- en potentiele stakeholders. De CE’er draagt creatieve oplossingen aan, faciliteert (onderdelen van) het uitvoeringsproces toont doorzettingsvermogen en neemt (financiële) verantwoordelijkheid om samen met interne- en externe partijen tot het gewenste commerciële resultaat te komen. Tijdens de realisatie draagt hij zorg voor het commitment van stakeholders.
- Creativiteit
- Samenwerken
- Initiatief
- Doorzettingsvermogen
- Aanpassingsvermogen
- Communicatief
- Verantwoordelijkheidsbesef
- Commercieel bewustzijn
- Leiderschap
- Nieuwsgierigheid
- Kritisch denken
PPG:
De student:
- kan helder denken door actief te observeren, informatie te ordenen, weloverwogen oordelen te vellen en diepgaand te reflecteren.
- is in staat vaagheden in zowel het denken van anderen als in het eigen denkproces te herkennen en te identificeren.
- kan reflecteren op zijn eigen denkvaardigheden.
- kan de Denkhoeden van De Bono benoemen en toepassen op een casus.
Innovatie:
Door het behalen van deze leeruitkomst is de student in staat om innovatieve denkvaardigheden en -strategieën toe te passen binnen commerciële economie. De student kan innovatieve ideeën genereren, marktkansen identificeren, innovatieprojecten plannen en implementeren. Deze vaardigheden stellen de student in staat om bij te dragen aan het bevorderen van innovatie, het creëren van concurrentievoordeel en het stimuleren van groei binnen commerciële organisaties binnen commerciële economie.
Schrijfdossier:
Door het behalen van deze leeruitkomst is de student in staat om effectieve schrijfvaardigheden toe te passen binnen commerciële economie. De student kan heldere en overtuigende zakelijke teksten schrijven, de juiste schrijfstijl en toon hanteren en communicatiedoelen bereiken door middel van schriftelijke communicatie. Deze vaardigheden stellen de student in staat om effectief te communiceren in zakelijke contexten, professionele teksten te produceren en bij te dragen aan effectieve interne en externe communicatie binnen commerciële economie.
Inhoud
Niveau:
Inleidend
Inhoud
PPG
Hoe denk jij? In deze module leer je om helder te denken. De methode die je (aan)leert zijn de denkhoeden van De Bono. Aan het eind van de module ben je ervan bewust dat denken best ingewikkeld is, maar ontvangt je ook de tools en skills om jouw eigen denkproces vorm te geven. Daarnaast reflecteer je in deze module op vier leeropbrengsten en werk je aan bewustwording van je eigen leerontwikkeling.
Innovatie:
Schrijfdossier:
Inleidend
Inhoud
PPG
Hoe denk jij? In deze module leer je om helder te denken. De methode die je (aan)leert zijn de denkhoeden van De Bono. Aan het eind van de module ben je ervan bewust dat denken best ingewikkeld is, maar ontvangt je ook de tools en skills om jouw eigen denkproces vorm te geven. Daarnaast reflecteer je in deze module op vier leeropbrengsten en werk je aan bewustwording van je eigen leerontwikkeling.
Innovatie:
Voor het vak Innovatie ga je in groepsverband een nieuw product (of dienst) bedenken of een bestaand product volledig aanpassen. Het product is innovatief, haalbaar en schaalbaar. Het aandachtsgebied voor innovatie is gericht op duurzaamheid. Hoe kan de opdrachtgever met dit nieuwe product bijdragen aan een betere wereld (product gaat langer mee, wordt duurzaam ontwikkeld, is gemaakt van natuurlijke materialen en ingrediënten, natuurvriendelijk, maatschappelijke betrokkenheid, etc.)
De opdracht voer je uit in dezelfde groep die gevormd is voor het project blok 9 en 10 en bij voorkeur voor dezelfde opdrachtgever. Tijdens dit vak krijgt je les over de methodiek Design Thinking. Design Thinking is een methode om op een creatieve manier innovatie te bewerkstelligen. Je gaat met deze methode werken en hierin volg je een stramien van 5 stappen waarin je betrouwbaar klantonderzoek doet en het probleem van de klanten goed helder krijgt. Dit doe je door middel van deskresearch en fieldresearch.
De opdracht voer je uit in dezelfde groep die gevormd is voor het project blok 9 en 10 en bij voorkeur voor dezelfde opdrachtgever. Tijdens dit vak krijgt je les over de methodiek Design Thinking. Design Thinking is een methode om op een creatieve manier innovatie te bewerkstelligen. Je gaat met deze methode werken en hierin volg je een stramien van 5 stappen waarin je betrouwbaar klantonderzoek doet en het probleem van de klanten goed helder krijgt. Dit doe je door middel van deskresearch en fieldresearch.
Schrijfdossier:
Voor het vak Innovatie ga je in groepsverband een nieuw product (of dienst) bedenken of een bestaand product volledig aanpassen. Het product is innovatief, haalbaar en schaalbaar. Het aandachtsgebied voor innovatie is gericht op duurzaamheid. Hoe kan de opdrachtgever met dit nieuwe product bijdragen aan een betere wereld (product gaat langer mee, wordt duurzaam ontwikkeld, is gemaakt van natuurlijke materialen en ingrediënten, natuurvriendelijk, maatschappelijke betrokkenheid, etc.)
De opdracht voer je uit in dezelfde groep die gevormd is voor het project blok 9 en 10 en bij voorkeur voor dezelfde opdrachtgever. Tijdens dit vak krijgt je les over de methodiek Design Thinking. Design Thinking is een methode om op een creatieve manier innovatie te bewerkstelligen. Je gaat met deze methode werken en hierin volg je een stramien van 5 stappen waarin je betrouwbaar klantonderzoek doet en het probleem van de klanten goed helder krijgt. Dit doe je door middel van deskresearch en fieldresearch.
De opdracht voer je uit in dezelfde groep die gevormd is voor het project blok 9 en 10 en bij voorkeur voor dezelfde opdrachtgever. Tijdens dit vak krijgt je les over de methodiek Design Thinking. Design Thinking is een methode om op een creatieve manier innovatie te bewerkstelligen. Je gaat met deze methode werken en hierin volg je een stramien van 5 stappen waarin je betrouwbaar klantonderzoek doet en het probleem van de klanten goed helder krijgt. Dit doe je door middel van deskresearch en fieldresearch.
Opgenomen in opleiding(en)
School(s)
- Instituut voor Business, Marketing en Finance