Vak: Domein Professionele en persoonlijke groei 3 credits: 5
- Vakcode
- CEVP21PPG3
- Naam
- Domein Professionele en persoonlijke groei 3
- Studiejaar
- 2025-2026
- ECTS credits
- 5
- Taal
- Nederlands
- Coördinator
- M. Bulten
- Werkvormen
-
- Opdracht
- Toetsen
-
- Engels 3 / meetings - Overige toetsing
- PPG-skills 3 / samenwerken - Overige toetsing
Leeruitkomsten
Opleidingscompetenties:
PPG
De student kan:
Engels:
- KOERS BEPALEN; De CE’er zet de commerciële koers uit. Dit doet hij op basis van zijn visie, de kansen die hij in de markt ziet en het duurzame concurrentievoordeel van de organisatie waarin hij werkzaam is. Omdat hij niet in een vacuüm werkt is de CE’er een bruggenbouwer die zowel kennis als mensen verbindt.
- WAARDE CREËREN ; De CE’er geeft invulling aan de commerciële koers door duurzame waarde te creëren voor zowel de klant, de organisatie en de maatschappij. Dit doet hij op basis van analyse van data en onderzoek, gericht op het meten van het daadwerkelijk gedrag van de klant. Hij weet deze analyse te vertalen naar een aanpak.
- BUSINESS DEVELOPMENT; De CE’er ontwerpt in co-creatie met stakeholders onderscheidende en/of vernieuwende concepten en verdienmodellen voor de optimalisatie van waarde voor alle relevante stakeholders. Hij anticipeert op en/of initieert veranderingen en verkrijgt draagvlak van de stakeholders gedurende het ontwikkelproces.
- REALISEREN; De CE’er realiseert vanuit het ontwikkelde concept een duurzaam commercieel (deel)product of dienst voor bestaande- en potentiele stakeholders. De CE’er draagt creatieve oplossingen aan, faciliteert (onderdelen van) het uitvoeringsproces toont doorzettingsvermogen en neemt (financiële) verantwoordelijkheid om samen met interne- en externe partijen tot het gewenste commerciële resultaat te komen. Tijdens de realisatie draagt hij zorg voor het commitment van stakeholders.
- Creativiteit
- Samenwerken
- Initiatief
- Doorzettingsvermogen
- Aanpassingsvermogen
- Communicatief
- Verantwoordelijkheidsbesef
- Commercieel bewustzijn
- Leiderschap
- Nieuwsgierigheid
- Kritisch denken
PPG
De student kan:
- een ontwikkeldoel SMART formuleren, het resultaat van zijn inspanningen benoemen en onderbouwen en reflecteren op zijn ontwikkeling.
- naar aanleiding van een simulatiegame gericht op samenwerken, reflecteren zijn gedragingen.
- individueel en met behulp van een eigen creatie zijn kernkwaliteiten en valkuilen, zijn eigen Belbin-teamrollen en zijn eigen conflicthanteringsstijl presenteren en relateren aan het onderwerp 'samenwerken'.
Engels:
De student kan aan het einde van dit blok in het Engels:
- Effectief deelnemen aan een vergadering in een commerciële setting.
- Engelstalige bronnen vinden en gebruiken in een workshop.
- Een Engelstalige workshop geven waarin gebruik wordt gemaakt van jargon.
Inhoud
Niveau:
Inleidend
Inhoud
Tijdens de colleges/trainingen wordt aandacht besteed aan (jouw):
- kernkwaliteiten en valkuilen (kernkwadranten van Offman)
- Belbin teamrollen
- conflichthanteringsstijlen (model van Thomas & Kilmann)
Tijdens twee teambijeenkomsten worden de persoonlijke ontwikkelddoelen en de realisatie hiervan besproken en beoordeeld.
Tijdens een simulatiegame, krijg je inzicht in (jouw) samenwerkingsvaardigheden. Hiervan schrijf je een reflectieverslag
Engels:
Het vak Engels sluit aan bij de andere vakken in deze periode. In vergadervorm bespreken de studenten onder andere de voortgang van de simulatiegame, resultaten, verbeterpunten, en toekomstplannen. Ook werken de studenten aan het uitbreiden van hun idioom door een workshop te geven waarvoor ze bronnen moeten gebruiken.
Inleidend
Inhoud
Tijdens de colleges/trainingen wordt aandacht besteed aan (jouw):
- kernkwaliteiten en valkuilen (kernkwadranten van Offman)
- Belbin teamrollen
- conflichthanteringsstijlen (model van Thomas & Kilmann)
Tijdens twee teambijeenkomsten worden de persoonlijke ontwikkelddoelen en de realisatie hiervan besproken en beoordeeld.
Tijdens een simulatiegame, krijg je inzicht in (jouw) samenwerkingsvaardigheden. Hiervan schrijf je een reflectieverslag
Engels:
Het vak Engels sluit aan bij de andere vakken in deze periode. In vergadervorm bespreken de studenten onder andere de voortgang van de simulatiegame, resultaten, verbeterpunten, en toekomstplannen. Ook werken de studenten aan het uitbreiden van hun idioom door een workshop te geven waarvoor ze bronnen moeten gebruiken.
Opgenomen in opleiding(en)
School(s)
- Instituut voor Business, Marketing en Finance