Vak: Programmeren in Octave/MATLAB credits: 5
- Vakcode
- LSVX23OCTAVEMATL
- Naam
- Programmeren in Octave/MATLAB
- Studiejaar
- 2025-2026
- ECTS credits
- 5
- Taal
- Nederlands
- Coördinator
- D.R.M. Langers
- Werkvormen
-
- Hoorcollege
- Werkcollege
- Werkvorm 1
- Toetsen
-
- Programming in Octave/MATLAB - Overige toetsing
Leeruitkomsten
Deze module kent de volgende leeruitkomsten
Je schrijft scripts in Octave/MATLAB die gebruik maken van operaties, flow control, standaardfuncties, eigen functies, bestands-I/O en visualisatie
Je voert efficiënt gevectoriseerde berekeningen uit door matrices als eenheid te manipuleren
Je simuleert complex emergent gedrag op basis van een cellulair automaton in Octave/MATLAB
Je legt de formuleringen uit van uiteenlopende cellulaire automata in de context van de biologie, chemie, fysica, of computer science
Je karakteriseert het gedrag van een model of simulatie door gericht te experimenteren met beginconfiguraties en parameters
Je werkt effectief samen met medestudenten met uiteenlopende natuurwetenschappelijke achtergronden
DAS competenties
| Competentie | Niveau (I-IV) |
| Onderzoeken |
|
| Experimenteren | I |
| Ontwikkelen | I |
| Beheren |
|
| Adviseren |
|
| Instrueren | Begeleiden | Doceren | Coachen | I |
| Leidinggeven | Managen |
|
| Zelfsturing |
|
Inhoud
Je maakt kennis met de MATLAB-compatibele programmeertaal (GNU) Octave ten behoeve van het uitvoeren van simulaties met data die georganiseerd zijn in multidimensionale grids. Eerst leer je aan de hand van beschikbare notebooks en online materiaal de basale syntax van de programmeertaal kennen met betrekking tot operatoren, flow control en functies, en maak je gebruik van enkelvoudige en samengestelde datatypen zoals vectoren, matrices, en multidimensionale arrays of cell-arrays. Met deze kennis implementeer je enkele discrete modellen op basis van cellulaire automata, waarbij je tevens gebruik maakt van visualisaties en bestands-I/O. Je ontdekt dat modellen die gebaseerd zijn op bedrieglijk eenvoudige basisregels kunnen leiden tot uiterst complex emergent gedrag op grotere schaal. Aanvankelijk doe je dit individueel door het implementeren en verkennen van een "toy-model", zoals het bekende Conway’s Game Of Life. Later construeer je in kleine gemengde groepen ook relevantere discrete natuurwetenschappelijke modellen met praktische toepassingen in de biologie, chemie, fysica, computerwetenschappen, of eventueel een eigen voorstel. Eindresultaten presenteren jullie in de vorm van een interactieve digitale demonstratie-opstelling met bijbehorende documentatie in de vorm van een wiki.
Opgenomen in opleiding(en)
School(s)
- Instituut voor Life Science & Technology