Vak: Specialistische opdracht credits: 5
- Vakcode
- MRDH7SOM7
- Naam
- Specialistische opdracht
- Studiejaar
- 2025-2026
- ECTS credits
- 5
- Taal
- Nederlands
- Coördinator
- A. Kellij
- Werkvormen
-
- Onderwijs
- Toetsen
-
- Specialistische opdracht - Opdracht
Leeruitkomsten
Leeruitkomsten vakinhoud Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen:
LU 6 (PLU 8): De student laat aan de hand van een intake- en adviesgesprek zien in staat te zijn tot morele gespreksvoering binnen de organisatie.
LU 7 (PLU 1, 4): De student kan de MVO-richtlijn ISO 26.000 toepassen binnen de organisatie.
LU 8 (PLU 1, 7): De student is in staat om een organisatie te adviseren over het te voeren MVO-beleid en richting te geven aan haar maatschappelijke verantwoordelijkheid.
Leeruitkomsten vakinhoud Inkoop:
LU 9 (PLU 1,3,4,5): De student kan voor de eigen organisatie een inkoopstrategie beoordelen en bij- of opstellen.
LU 10 (PLU 1,3,4,5): De student kan voor de eigen organisatie een inkoopportfolio opstellen.
LU 11 (PLU 1,3,4,5): De student kan voor een inkoopproduct van de eigen organisatie de stroomopwaartse supply chain in kaart brengen.
LU 12 (PLU 1,3,4,5): De student kan voor een inkoopproduct van de eigen organisatie een inkoopspecificatie en bijbehorende selectiecriteria opstellen.
LU 13 (PLU 1,3,4,5): De student kan voor een inkoopproduct van de eigen organisatie een leverancier onderbouwd adviseren.
PLU's:
PLU1: De BKM’er identificeert organisatievraagstukken, analyseert, ontwerpt, implementeert en evalueert Bedrijfsprocessen, verbetert en vernieuwt deze processen door oplossingen voor problemen aan te dragen en hanteert bij al deze activiteiten een integrale, ethische en maatschappelijk verantwoorde aanpak.
PLU3: De BKM’er identificeert en analyseert (mogelijke) strategische, operationele, juridische en financiële risico’s van een organisatie, ontwerpt en implementeert maatregelen om deze risico’s te beheersen en evalueert deze maatregelen op hun effectiviteit voor de organisatie.
PLU4: De BKM’er identificeert en analyseert (internationale) ontwikkelingen in de omgeving van een organisatie die van invloed (kunnen) zijn op het functioneren van de organisatie en vertaalt deze naar de organisatie met besef van maatschappelijke verantwoordelijkheid.
PLU5: De BKM’er adviseert vanuit een ondernemende en creatieve houding strategische alternatieven en innovatieve oplossingen voor problemen van organisaties ter verbetering en vernieuwing van hun Bedrijfsprocessen.
PLU7: De BKM’er organiseert en regisseert de samenwerking tussen mensen in organisaties met oog voor de toegevoegde waarde van mensen in organisaties, houdt daarbij rekening met maatschappelijke, culturele en morele verschillen en overbrugt belangentegenstellingen.
PLU8: De BKM’er neemt initiatief, toont persoonlijk leiderschap en ethisch besef in het professioneel handelen en ontwikkelt en onderhoudt een professioneel netwerk.
Inhoud
Om de continuiteit van de organisatie te waarborgen is het noodzakelijk om de organisatie aan te passen aan de veranderende omgeving. Daarvoor zijn oplossingen nodig. In de PO van deze module zal aandacht worden besteed aan design thinking, een ontwerpmethodiek voor innovatieve oplossingen.
De vakgebieden die in deze module aan bod komen zijn dus:
- strategie en innovatie (OO)
- e-commerce, marketing (OO)
- maatschappelijk verantwoord ondernemen (SO)
- inkoop (SO)
- 21th century skills (PO)
- creatief denken (PO)
In de Specialistische Opdracht staan we stil bij de maatschappelijke verantwoordelijkheid (ook wel Corporate Social Responsibility) die organisaties hebben. Hier gaat de student het gesprek over aan met de directie/ MT van de organisatie waar hij werkt.
Bedrijfsethiek gaat om de verantwoordelijkheden die organisaties hebben. Verantwoordelijkheid niet alleen voor (het voortbestaan van) de organisatie, maar ook ten aanzien van werknemers, klanten, leveranciers en andere interne dan wel externe stakeholders. Ook kan het een verantwoordelijkheid inhouden voor het milieu en de samenleving zelf. Met andere woorden het gaat voor organisaties niet enkel meer om winstmaximalisatie of andere bedrijfsdoelen, maar ook om waarden op sociaal, ecologisch en economisch terrein waarvoor organisaties in meer of mindere mate verantwoordelijk zijn.
De laatste decennia is er een verschuiving waar te nemen in moreel besef. Deze verschuiving heeft haar weerslag op hoe organisaties omgaan met moraliteit. Tegenwoordig wordt er van organisaties verwacht, maar soms ook geëist, om verantwoordelijkheid te nemen ten aanzien van waarden die gerelateerd zijn aan het welzijn van de mens (people), het milieu (planet). Dit uitgangspunt wordt ook wel maatschappelijk verantwoord ondernemen genoemd, ofwel corporate social responsibility.
Vanuit de bedrijfsethiek zoomen we met de specialistische opdracht in op de wijze waarop organisaties vormgeven aan hun morele- en maatschappelijke verantwoordelijkheid. Dat doet de student door zijn eigen organisatie (directie/ MT) te adviseren op welke wijze haar verantwoordelijkheden ten aanzien van de uitgangspunten van MVO beter tot uiting kunnen komen. Eerst analyseert hij daarvoor hoe de organisatie het op MVO-gebied het nu doet, om vervolgens te bekijken waar zijn organisatie eigenlijk naar toe wil. Welke verantwoordelijkheden heeft zijn organisatie voor ogen? Tot slot adviseert de student over de acties die er genomen kunnen worden om te veranderen.
In zowel de analyse als de aanbevelingen wordt specifiek aandacht geschonken aan het inkooptraject. Juist op het gebied van inkoop kunnen organisaties een grote invloed uitoefenen op het gebied van duurzaamheid in de (stroomopwaartse) supply chain. Daarvoor dient de supply chain eerst transparant te zijn. Vervolgens kan gekeken worden naar de manieren om leveranciers aan te sporen om meer duurzaam te opereren.
Opgenomen in opleiding(en)
School(s)
- Instituut voor Bedrijfskunde