Vak: Professionele Ontwikeling 4 credits: 3

Vakcode
MRDP6PO4
Naam
Professionele Ontwikeling 4
Studiejaar
2025-2026
ECTS credits
3
Taal
Nederlands
Coördinator
A. Kellij
Werkvormen
  • Opdracht
Toetsen
  • TOETS-01 - Opdracht

Leeruitkomsten

 

Inhoud

Organisaties zijn constant in beweging. Als gevolg van en in reactie op veranderingen in de omgeving passen organisaties hun strategieën continu aan, aan veranderende eisen en inzichten. Dit heeft uiteraard grote consequenties voor de inzet van personeel in de organisatie en de structuur van de organisatie. De organisatie heeft wisselende behoeften aan personeel, maar ook het personeel zelf heeft wisselende behoeften die invloed hebben op het functioneren (en de vormgeving) van de organisatie. In de context van deze wisselwerking van belangen wordt in dit blok aandacht geschonken aan de HR factor in organisaties en het gedrag van mensen in organisaties.
Bij de overall opdracht van deze module staan HRM (human resources management), gedrag in organisaties en Organisatiekunde centraal.
Vanuit HRM wordt ingegaan op de positie van het HR vakgebied in de organisatie, bij Organisatiekunde op de structuur en het ontwerp van de organisatie en bij het onderwerp Gedrag in Organisaties kijken we naar het menselijk gedrag in arbeidssituaties. In de overall opdracht gaat de student ook kijken naar de onderlinge verbanden.
Ook is in deze module aandacht voor arbeidsrecht. Bij arbeidsrecht kijken we naar de juridische kaders (WOR, BW, CAO). En vanuit de bedrijfsethiek onderzoeken we waarom goede mensen soms verkeerde dingen doen. We kijken specifiek naar ethiek op het werk. Verder worden in de training Interventietechnieken verschillende professionele gesprekken getraind in simulatie- en rollenspelen. Om je opdrachten goed te kunnen maken is er ook in deze module weer aandacht voor methoden van onderzoek.
 
In de overall opdracht gaat de student een grondig onderzoek doen naar:
•de rol, positie en inhoud van het HR vakgebied in zijn organisatie;
•de mate van effectiviteit van zijn organisatie;
•het gedrag van mensen in zijn werksituatie.
 
In de specialistische opdracht laat de student schriftelijk en mondeling zien dat hij in staat is om situaties die zich kunnen voordoen binnen zijn bedrijf arbeidsrechtelijk correct te beoordelen. Ook op het gebied van integriteitsmanagement laat hij zien wat hij in huis heeft. Hij gaat onder andere in gesprek met zijn medestudenten en twee inhoudsdeskundigen over deze onderwerpen.

De student vormt met vier andere studenten een vaste leergroep. De leergroep krijgt door de opleiding een zogenaamde leercoach toegewezen.
De taakopdrachten, die individueel worden gemaakt, worden door één medestudent uit de leergroep van feedback voorzien. De student bereidt elke lesdag voor aan de hand van de voorgeschreven literatuur en een taakopdracht. Aan de hand van de taakopdrachten wisselt hij tijdens de lesdagen zijn bevindingen uit met zijn leergroep en reflecteert hij op zijn rol van bedrijfskundig professional. In zijn portfolio neemt hij de uitwerking van de taakopdrachten, zijn reflecties en de feedback van de medestudent van zijn leergroep op in zijn gemaakte werk.
 

Opgenomen in opleiding(en)

School(s)

  • Instituut voor Bedrijfskunde