Course: Graduation Project CMD credits: 30

Course code
CMVB24AFS
Name
Graduation Project CMD
Study year
2024-2025
ECTS credits
30
Language
Dutch, with parts in English, English
Coordinator
C.J. Westerkamp
Modes of delivery
  • Graduation project
Assessments
  • Graduation Project - Other assessment

Learning outcomes

Inhoud

Tijdens het afstuderen laat je zien dat je alle competenties van CMD op eindniveau beheerst. Daarom doorloop je de ontwerpcyclus zoals gebruikelijk en itereer je van een probleem (of kans of vraagstuk) tot en met een geëvalueerd prototype. Je maakt een afstudeerportfolio dat bestaat uit verschillende onderdelen zoals een prototype, een ontwerpverslag, de bewijzen uit de verschillende fasen van de ontwerpcyclus en een reflectieverslag (zie de afstudeerhandleiding voor een volledig overzicht van de portfolio-onderdelen).
Je kunt alleen afstuderen op basis van een afstudeeropdracht die is goedgekeurd door de afstudeercoördinator. Je wordt begeleid bij het zoeken naar die opdracht en het opstellen van het aanvraagformulier. Dit gebeurt tijdens de Introductieweek Jaar 4 (start van het eerste semester), de Bootcamp Afstuderen (tijdens periode 1) en de Kick Start Afstuderen (eerste week van het afstudeersemester). Tijdens de Kick Start Afstuderen maak je een stappenplan met een tijdsplanning. Ook formuleer je een aantal leerdoelen.
Tijdens je afstuderen word je begeleid in een zogenaamde Community of Learners (CoL), dit is een groep van 4 tot 6 studenten met dezelfde afstudeerbegeleider. Deze krijg je toegewezen door de afstudeercoördinator.

Opdracht

Je ontwerpt een interactief en digitaal prototype/product en onderbouwt je proces, zodat je aantoont dat je de eindcompetenties van CMD op hoog niveau bezit. Je zoekt de opdracht zelf in het werkveld. Voor de criteria waaraan deze opdracht moet voldoen, raadpleeg je de afstudeerhandleiding. Je afstudeeropdracht moet goedgekeurd worden door de afstudeercoördinator. Je kunt zelf bepalen wat voor jouw opdracht het juiste startpunt in de ontwerpcyclus is: begin je met een probleem of ga je uit van een bestaand product of prototype, of begin je met het maken van een eerste prototype en itereer je van daaruit? Het is belangrijk dat je minstens drie keer itereert, waarbij de laatste keer altijd de iteratie is van je concept prototype (dat je inlevert bij je ontwerpverslag) naar je uiteindelijke prototype dat je demonstreert tijdens het eindgesprek (het examen). Je mag ook vaker itereren, bijvoorbeeld kleine iteraties in de afzonderlijke stappen van de ontwerpcyclus.

Content

During graduation you show that you have mastered all the competencies of CMD at the final level. That is why you go through the design cycle as usual and you iterate from a problem (or opportunity or issue) up to and including an evaluated prototype. You prepare a graduation portfolio that consists of various components such as a prototype, a design process report, the evidence from the various phases of the design cycle and a reflection report (for a complete overview of the portfolio components, see the graduation manual). 
You can only start your graduation with a graduation assignment approved by the graduation coordinator. You will be coached in the search for that assignment and the preparation of the application form. This takes place during the Introduction Week Year 4 (start of the first semester), the Graduation Bootcamp (during period 1) and the Kick Start Graduation (first week of the graduation semester). During the Kick Start Graduation you make a roadmap with a time planning. You will also formulate some learning goals. 
During your graduation you will be guided in a so-called Community of Learners, this is a group of 4 to 6 students with the same graduation supervisor. You will be assigned this for the graduation coordinator.

Assignment 
You design an interactive and digital prototype/product and substantiate your process, so that you demonstrate that you possess the final competences of CMD at a high level. You look for the assignment yourself in the field of work. For the criteria that this assignment must meet, you should consult the graduation manual. Your graduation assignment must be approved by the graduation coordinator. You can decide for yourself what is the right entry point in the design cycle for your assignment: do you start with a problem or do you start with an existing product or prototype, or do you start with making a first prototype and then iterate from there? It is important that you iterate at least three times, the last time always being the iteration from your concept prototype (which you submit with your design process report) to your final prototype that you demonstrate during the final interview (the exam). You may also iterate more often, for example small iterations in the individual steps of the design cycle.

Included in programme(s)

School(s)

  • School of Communication, Media & IT