Vak: Afstudeeropdracht CMD credits: 30

Vakcode
CMVB24AFS
Naam
Afstudeeropdracht CMD
Studiejaar
2024-2025
ECTS credits
30
Taal
Engels, Nederlands
Coördinator
C.J. Westerkamp
Werkvormen
  • Afstudeeropdracht
Toetsen
  • Afstudeeropdracht - Overige toetsing

Leeruitkomsten

A) Je kunt de context van het probleem, de wens van de gebruiker, doelstelling van de opdrachtgever, de belangen van belanghebbenden en de mogelijkheden van de technologie in kaart brengen en begrijpen.
B) Je bedenkt ideeën en ontwikkelt concepten voor (interactieve) producten, diensten, en belevingen. Daarbij gaat het om het vinden van nieuwe wegen om tegemoet te komen aan de wensen van gebruikers, de doelstellingen van de opdrachtgever en aan andere belangen.
C) Je bent in staat om concepten vorm te geven en te concretiseren in prototypes. Je kunt je ontwerp inpassen in geldende standaarden en het productportfolio van het bedrijf.
D) Je bent in staat resultaten, die tijdens verschillende stadia van het ontwerpproces ontstaan, herhaaldelijk te toetsen op hun waarde en belang voor de wensen van de gebruiker/opdrachtgever.
E) Je bent een zelfbewuste ontwerper die soepel kan schakelen in het ontwerpproces, die grondig onderzoek doet en de uitkomsten gebruikt voor een beter ontwerp.
F) Je bent initiatiefrijk en organisatiesensitief. Je ziet kansen en maakt die waar. Je organiseert jezelf en anderen en neemt iedereen mee in het innovatieproces.
G) Je betrekt anderen uit het team, gebruikers en andere belanghebbende in het ontwerp. Ook uit andere disciplines. Je begrijpt de verhoudingen en zorgt dat iedereen zich prettig voelt in het proces.
H) Je werkt vanuit een persoonlijke betrokkenheid bij de samenleving en vanuit een drive om deze te verbeteren. Je weet waar ze staan en hoe ze zich kunnen ontwikkelen.
 

Inhoud

Tijdens het afstuderen laat je zien dat je alle competenties van CMD op eindniveau beheerst. Daarom doorloop je de ontwerpcyclus zoals gebruikelijk en itereer je van een probleem (of kans of vraagstuk) tot en met een geëvalueerd prototype. Je maakt een afstudeerportfolio dat bestaat uit verschillende onderdelen zoals een prototype, een ontwerpverslag, de bewijzen uit de verschillende fasen van de ontwerpcyclus en een reflectieverslag (zie de afstudeerhandleiding voor een volledig overzicht van de portfolio-onderdelen).
Je kunt alleen afstuderen op basis van een afstudeeropdracht die is goedgekeurd door de afstudeercoördinator. Je wordt begeleid bij het zoeken naar die opdracht en het opstellen van het aanvraagformulier. Dit gebeurt tijdens de Introductieweek Jaar 4 (start van het eerste semester), de Bootcamp Afstuderen (tijdens periode 1) en de Kick Start Afstuderen (eerste week van het afstudeersemester). Tijdens de Kick Start Afstuderen maak je een stappenplan met een tijdsplanning. Ook formuleer je een aantal leerdoelen.
Tijdens je afstuderen word je begeleid in een zogenaamde Community of Learners (CoL), dit is een groep van 4 tot 6 studenten met dezelfde afstudeerbegeleider. Deze krijg je toegewezen door de afstudeercoördinator.

Opdracht
Je ontwerpt een interactief en digitaal prototype/product en onderbouwt je proces, zodat je aantoont dat je de eindcompetenties van CMD op hoog niveau bezit. Je zoekt de opdracht zelf in het werkveld. Voor de criteria waaraan deze opdracht moet voldoen, raadpleeg je de afstudeerhandleiding. Je afstudeeropdracht moet goedgekeurd worden door de afstudeercoördinator. Je kunt zelf bepalen wat voor jouw opdracht het juiste startpunt in de ontwerpcyclus is: begin je met een probleem of ga je uit van een bestaand product of prototype, of begin je met het maken van een eerste prototype en itereer je van daaruit? Het is belangrijk dat je minstens drie keer itereert, waarbij de laatste keer altijd de iteratie is van je concept prototype (dat je inlevert bij je ontwerpverslag) naar je uiteindelijke prototype dat je demonstreert tijdens het eindgesprek (het examen). Je mag ook vaker itereren, bijvoorbeeld kleine iteraties in de afzonderlijke stappen van de ontwerpcyclus.

Opgenomen in opleiding(en)

School(s)

  • Instituut voor Communicatie, Media & IT