Opleiding

Toegekend diploma
Bachelor of Music
Programmaduur
48 maanden
ECTS credits
240
Niveau eindkwalificatie
Bachelor
Vorm
Voltijd
Taal
Nederlands
School
  • Prins Claus Conservatorium
Locaties
  • Groningen

Muziek, major Compositie & Muziek productie

Programmabeschrijving

Het programma Compositie & Muziekproductie is gericht op de hedendaagse praktijk van de componist en muziekproducent. Je leert de voor het werkveld relevante omgevingen kennen waarin je als beginnende professional autonoom of in opdracht componeert en produceert. Je doet tijdens de opleiding ervaring op in het werkveld door te werken aan producties en projecten. Daarbij staan samenwerken en kunnen verbinden naast het ontwikkelen van vakkennis, skills en een eigen artistieke identiteit centraal. Ook is er in het programma veel aandacht voor het technologische aspect van het vak. Je profileert en specialiseert je gedurende de opleiding binnen een gebied naar keuze: Compositie, Compositie voor Media, Productie, Songwriting. Als C&M alumnus handel je vanuit een eigen artistieke identiteit, ben je je bewust van de relatie tussen componeren en produceren in kun je dit in verschillende contexten toepassen.  

 


Leeruitkomsten

1. Ambachtelijk vermogen
De student toont een breed en actueel scala aan (muziek)vakinhoudelijke kennis en vaardigheden en past deze toe in uiteenlopende situaties en contexten. 
  • Beheerst het ambacht (spelen, zingen, componeren, produceren, doceren, dirigeren etc.) op professioneel niveau.
  • Maakt muziek die in relatie staat tot relevante muzikale contexten en kan dit verantwoorden aan de hand van theorie en onderzoek. 

2. Creërend vermogen
De student geeft vanuit een eigen artistieke visie en identiteit vorm aan muzikale uitingen. 
  • Toont artistieke eigenheid.
  •  Initieert en/of draagt bij aan collectieve en/of individuele creatieve (maak)processen.

3. Omgevingsgerichtheid
De student signaleert ontwikkelingen in de beroepspraktijk en samenleving en positioneert zichzelf en het eigen werk ten opzichte hiervan. 
  • Toont bewustzijn van wat er in de wereld/samenleving gebeurt en onderkent de relevantie daarvan voor de eigen muziek.
  • Positioneert en profileert zichzelf en de eigen praktijk ten opzichte van ontwikkelingen in het vakgebied, werkveld en (ontwikkelingen in) de samenleving.  

4. Onderzoek & Ontwikkeling
De student evalueert eigen en/of andermans handelen en muzikale/artistieke uitingen aan de hand van reflectie en onderzoek om te blijven leren en ontwikkelen. 
  • Reflecteert op (ontwikkeling van) eigen en andermans artisticiteit, kwaliteit, visie en identiteit
  • Observeert, analyseert en onderzoekt gestructureerd en navolgbaar het vakgebied, het werkveld en daaraan verwante (maatschappelijke) onderwerpen en reflecteert op hoe het eigen handelen zich daartoe verhoudt.

5. Communicatief vermogen
De student toont een scala aan communicatie- en sociale vaardigheden en past deze toe bij interactie in verschillende beroepscontexten 
  • Brengt muzikaal werk (on- en offline) naar buiten.
  • Interacteert in verschillende muzikale situaties, contexten en/of creatieve projecten.
  • Presenteert zichzelf, muzikaal werk en onderzoek op een manier die uitnodigt tot dialoog. 

6. Organiserend vermogen
De student verwezenlijkt ambities in/via duurzaam vormgegeven beroepssituaties en netwerken. 
  • Onderhoudt een (startende) eigen praktijk en verwerft en/of creëert daarin gelegenheden om muzikale activiteiten te ontplooien.
  • Organiseert werkprocessen zo dat artistieke, zakelijke, organisatorische en/of sociale activiteiten samenhangend en gebalanceerd uitgevoerd worden.

7. Didactisch vermogen
De student stimuleert en/of faciliteert de muzikale/artistieke ontwikkeling van anderen. 
  • Deelt kennis van en passie voor muziek en sluit waar van toepassing aan bij de wensen en eigenheid van de ander(en).
  • Functioneert als een inspiratiebron voor anderen door middel van de eigen praktijk en artistieke persoonlijkheid.  

8. Ondernemend vermogen
De student onderhoudt een wederkerige relatie met diens publiek/volgers/afnemers. 
  • Toont inzicht in de behoeftes van anderen en weet verbinding te maken met de eigen artistieke identiteit.
  • Genereert met muzikale uitingen interactie met anderen.