Vak: 3D Waarneming credits: 2

Vakcode
DBVP4WAA2
Naam
3D Waarneming
Studiejaar
2020-2021
ECTS credits
2
Taal
Nederlands
Coördinator
S.A.M. Maring
Werkvormen
  • Opdracht
Toetsen
  • 3D Waarneming - Werkbespreking

Leeruitkomsten

Proces
  • De student snapt de opdrachten (1.1, 1.4, 5.1)
  • De student produceert beeldend werk overeenkomstig het aantal studiepunten dat daarvoor is opgenomen.
  • De student kent de bedoeling van het Beeldprofiel en van het Werkboek en past die toe (1.1, 1.2, 1.4, 1.5, 4.1, 5.3, 5.6)
  • De student kent de basiseigenschappen van klei,- kent het boetseergereedschap (1.2,  5.3, 5.6)
  • De student kan een vorm vanuit de waarneming na-boetseren m.b.v. de gegeven begrippen (1.2, 1.4) 
  • De student kent het begrip “voorstudie” en past dat toe in opdrachten (1.2, 5.3, 5.6)
  • De student legt het proces vast via foto’s, schetsen en aantekeningen in werkboek (1.4,  5.1, 5.3, 5.6)
  • De student zorgt voor een verslag van de werkbespreking (1.2, 4.1, 5.1, 5.3, 5.6) 
 
Product
  • De student kent de basisbegrippen voor sculptuur uit de Toolkit Maken en kan die toepassen in de opdrachten (1.2, 1.4, 3.2, 5.1, 5.3)
  • De student kent het begrip anatomie en past basisinformatie toe in de opdrachten (1.2,  5.3, 5.6)
  • De student denkt na over relatie mens en omgeving(context) en maakt opdrachten waarin dat zichtbaar wordt (1.1, 1.2, 1.4, 4.1, 5.3)
  • De student kan daarbij een mensfiguur in natuurgetrouwe verhoudingen weergeven (1.2,  5.3, 5.6)
  • De student is in staat om in het beeldend werk een eigen handschrift te ontwikkelen (1.1,  1.2, 1.4, 4.1)
  • De student kan verworven kennis en kunde naar eigen inzicht toepassen in een vrije opdracht (1.1, 1.2, 1.4, 3.2, 4.1, 5.3, 5.6)
  • De student richt een presentatie in t.b.v. werkbespreking/beoordeling, waarin de resultaten van de opdrachten en de lessen zichtbaar zijn,- let daarbij op samenhang tussen resultaten uit de verschillende beeldende studieonderdelen en leidt zelf de evaluatie in (1.1, 1.2, 1.4, 3.2, 4.1, 5.1, 5.3, 5.6)

Inhoud

Hoofddomein:  waarneming, afgeleide waarneming, fantasie, idee (MODEL etc.)
 
Onderwerpen: mensfiguur, omgevingsfactoren/context, voorstudie/schetsen, toepassen van 
het voorgaande/transfer, kennis klei: soorten, kleuren, drogen, krimp, bakken, tape, papier, kleur, maquette, fotoregistratie, werkboek bijhouden, Reader 3D, Beeldprofiel bijhouden (tutor), reflectie, evaluatie.
 
Begrippen: kijken, vorm, ruimte, massa, schaal, maat, balans, proportie van de mens, sculptuur,
verticale/horizontale as, verhouding, richting, contour, plasticiteit, figuratief/non figuratief, visuele beweging, gesloten/open, compositie, samenhang, toepassing, context.
 
Materialen/technieken:  klei-boetseren-spatels-mirettes-plamuurmes-kleilat-boetseerbok, tape,
papier, metaaldraad-knippen-buigen, werken met restmateriaal-afbreekmes-knippen, fotograferen (snap shot), printen.
 
Opdrachten:
  • Ruimte inbrengen in kleibroodje, beweging, ruimtelijkheid, compositie.
  • Eenvoudige voorwerpen naar waarneming boetseren
  • Model boetseren
  • Thuis onderzoek naar open en gesloten vormen en naar mens in relatie tot omgeving (foto’s en maquette.)

Opgenomen in opleiding(en)

School(s)

  • Academie Minerva