Vak: Theorie trede 10 periode CD credits: 10

Vakcode
LDVB20TH10CD
Naam
Theorie trede 10 periode CD
Studiejaar
2020-2021
ECTS credits
10
Taal
Nederlands
Coördinator
R. de Haan
Werkvormen
Toetsen

Leeruitkomsten

Knowledge & Understanding       
Artistiek vermogen
LKU3 De afgestudeerde demonstreert (actuele) culturele, kunsthistorische en kunstbeschouwelijke kennis en vaardigheden.
Pedagogisch en didactisch vermogen
LKU4 De afgestudeerde toont in zijn didactisch handelen adequate kennis van (vak) didactiek, psychologie en onderwijskunde
Omgevingsgericht vermogen
LKU6 De afgestudeerde ontwikkelt culturele zelfkennis en kennis van perspectieven van de ‘ander ‘
Kritisch reflectief en onderzoekend vermogen
LKU7 De afgestudeerde toont kennis van verschillende vormen van feedback
LKU8 De afgestudeerde toont kennis en inzicht in het doen van kunst educatief (praktijk) onderzoek.

Applying Knowledge & Understanding
Artistiek vermogen
LAKU2 De afgestudeerde gebruikt (actuele) culturele, kunsthistorische en kunstbeschouwelijke kennis en vaardigheden om DAZ te verbinden met andere kunstdisciplines en maatschappelijke contexten.
Interpersoonlijk vermogen
LAKU6 De afgestudeerde beargumenteert zijn artistieke, pedagogische en didactische keuzes mondeling en schriftelijk en zet deze vaardigheid  op effectieve wijze in.
Kritisch reflectief en onderzoekend vermogen
LAKU9 Onderbouwt en benut de resultaten van (zijn) onderzoek voor de ontwikkeling van beroepsproducten die een bijdrage leveren aan een relevant vraagstuk.
MAKU17 Heeft een kritische en onderzoekende houding gericht op vakinhoudelijke vernieuwing en doorgroei.

 Making Judgements
Interpersoonlijk vermogen
LMJ6 De afgestudeerde beargumenteert zijn artistieke, pedagogische en didactische keuzes mondeling en schriftelijk en zet deze vaardigheid op effectieve wijze in.
Kritisch reflectief en onderzoekend vermogen
LMJ10 De afgestudeerde reflecteert doelbewust en/of systematisch op zijn ontwikkeling als professional en maakt daarbij gericht gebruik van verschillende vormen van feedback.
LMJ11 De afgestudeerde formuleert voor zijn kunsteducatieve praktijk relevante onderzoeksvragen.
LMJ12 De afgestudeerde verzamelt, analyseert en interpreteert data en/of literatuur op het terrein van kunst en educatie op een systematische manier en trekt op grond hiervan conclusies.
LMJ13 De afgestudeerde onderbouwt en benut de resultaten van (zijn) onderzoek voor de ontwikkeling van beroepsproducten die een bijdrage leveren aan een relevant vraagstuk.

Communication
Interpersoonlijk vermogen
LC4 De afgestudeerde hanteert relevante communicatiemethoden, -technieken en -strategieën.
LC5 De afgestudeerde beargumenteert zijn artistieke, pedagogische en didactische keuzes mondeling en schriftelijk en zet deze vaardigheid op effectieve wijze in.
Omgevingsgericht vermogen
LC8 De afgestudeerde draagt adequaat zijn visie uit op de positie en functie van kunst en kunsteducatie in de samenleving.

Learning Skills
Kritisch reflectief en onderzoekend vermogen
LLS4 De afgestudeerde reflecteert doelbewust en/of systematisch op zijn ontwikkeling als professional en maakt daarbij gericht gebruik van verschillende vormen van feedback.
LLS5 De afgestudeerde gebruikt praktijkervaringen en (praktijk)onderzoek voor een duurzame ontwikkeling van zijn beroepsvisie en professionaliteit.

Inhoud

Onderwijs Theorie: in dit domein oriënteert de student zich op de onderwijspraktijk en maakt hij kennis met de onderwijskundige, didactische en methodische aspecten van het danskunstonderwijs. Daarnaast wordt in dit domein de theoretische achtergrond van de (podium)kunst verworven. In trede 9 wordt dit domein gecombineerd met het domein Theater Theorie van de opleiding Hbo-Bachelor Dans.

Toegepaste theorie
In dit onderdeel worden de aangeleerde theoretische onderdelen in de praktijk toegepast en getoetst.

Kunst & Cultuurgeschiedenis
Kunst & Cultuurgeschiedenis plaatst kunst- en cultuuruitingen in historisch perspectief.

Kunsteducatie
Het ontwerpen en ontwikkelen van lesplannen kunsteducatie in de ruimste zin des woords, Assimilatie van kennis betreffende kunst kijken, kunst voelen en kunst doceren.

Dansgeschiedenis
Dansgeschiedenis plaatst dans in de ruimste zin des woords in historisch perspectief.
 
Individuele Onderzoeksbegeleiding
In deze contacturen wordt het Onderzoek Werkveld begeleid door een coach.

MEDI
MEDI  behelst de theoretische onderbouwing van het lesgeven en omvat de zelfstandige ontwikkeling en uitvoering van lesplannen, leerplannen en curricula ten
  
Muziekgeschiedenis
Muziekgeschiedenis plaatst de verschillende relevante muziekstromen in historisch perspectief en legt de basis voor muziekkennis in de dans- en musicalpraktijk.

Musicalgeschiedenis
Musicalgeschiedenis plaatst de musical in historisch perspectief.

Mens-en Bewegingskunde
Mens-en Bewegingskunde omvat een basale kennis van anatomie, fysiologie en pathologie van het bewegings- en stemapparaat en vakspecifieke EHBO-vaardigheden.
              
Practical Artistic Research & Development
In dit domeinonderdeel staan onderzoek en ontwikkeling binnen de performing arts centraal.

Psychologie
Psychologie omvat de basisprincipes van de (ontwikkelings)psychologie.

Onderwijskunde
Onderwijskunde is de wetenschap die leren, opleiden en ontwikkelen in onderwijs beschrijft, begrijpt en verklaart.
              
Onderzoek Werkveld
De student voert zelfstandig een onderzoek uit over een onderwerp dat gerelateerd is aan het toekomstige werkveld en presenteert zijn onderzoek voor een beoordelingscommissie.
 
 

Opgenomen in opleiding(en)

School(s)

  • Lucia Marthas Institute for Performing Arts