Vak: Conflictmanagement 1 credits: 2

Vakcode
SJDH1CFM1
Naam
Conflictmanagement 1
Studiejaar
2020-2021
ECTS credits
2
Taal
Nederlands
Coördinator
-
Werkvormen
  • Opdracht
  • Practicum / Training
Toetsen
  • Conflictmanagement 1 - Opdracht

Leeruitkomsten

De competentie Belangenbehartiging niveau II staat centraal in de lessen. De leeruitkomsten zijn:

-          De student kan de verschillende vormen en oorzaken van agressie van cliënten in grote lijnen uitleggen.
-          De student kan de eigen primaire reactie op grensoverschrijdend gedrag van cliënten uitleggen.
-          De student kan beschrijven hoe hij of zij op een professionele manier zijn of haar grens aangeeft en hoe hij of zij daarbij de consequenties voor de cliënt benoemt.
-          De student kan de eigen primaire manier om slecht nieuws te brengen, uitleggen.
-          De student kan evalueren in hoeverre de manier waarop hij/zij slecht nieuws brengt op een adequate manier gebeurt.
-          De student kan in grote lijnen oorzaken van weerstand benoemen.
-          De student kan beschrijven hoe hij/zij weerstand bij een cliënt kan herkennen en erkennen.
-          De student legt uit wanneer en hoe bij weerstand van stijl kan worden gewisseld.
-          De student legt uit welke conflictstijl hij/zij gebruikt in spannende situaties met cliënten.

Inhoud

Conflictmanagement I is het eerste onderdeel dat in het studiejaar twee wordt aangeboden binnen de SJD opleiding. Het borduurt voort op de vaardigheden die de student in het studiejaar een heeft eigen gemaakt. Studiejaar een stond in het teken van intake- en adviesgesprek , uitgaande dat de andere partij mee wil werken. Maar, als dit niet het geval is kan er sprake zijn van weerstand of agressie.  Om tot een goed advies te komen is het noodzakelijk dat de student weerstand en agressie kan pareren en om slecht nieuws adequaat kan brengen. Grip krijgen op de dynamiek van weerstand en agressie. De module begint vanuit de theorie met een les over weerstand en agressie. Vervolgens wordt gewerkt met een acteur om met vormen van weerstand en agressie om te kunnen gaan. In de daaropvolgende training wordt In de derde bijeenkomst ligt de nadruk op het slecht-nieuwsgesprek, waarbij ook aandacht zal zijn voor de conflictstijlen. De module wordt afgesloten waarbij alle onderdelen van deze module bij elkaar in het daadwerkelijk voeren van een slecht-nieuwsgesprek. 
 
 

Opgenomen in opleiding(en)

School(s)

  • Instituut voor Rechtenstudies