Opleiding

Toegekend diploma
Bachelor of Laws
Programmaduur
-
ECTS credits
240
Niveau eindkwalificatie
Bachelor
Vorm
Deeltijd
Taal
Nederlands
School
  • Instituut voor Rechtenstudies
Locaties
  • Groningen

Sociaal-Juridische Dienstverlening dt

Programmabeschrijving

The Bachelor degree programme Social Legal Services comprises a programme of 240 ECTS credits (a first-year programme of 60 ECTS credits and a main phase programme of 180 ECTS credits). 
The degree programme comprises a major and a minor. The major is composed of compulsory and elective units. The minor may be chosen by the student and allows him or her to specialise in a chosen field or to broaden his/her generic or subject-specific knowledge and skills. The degree programme is practice-orientated: a work placement / work placements (30 - 45 ECTS credits) and other practical components, in addition to a thesis project (15 - 30 ECTS credits), form an essential and compulsory part of this degree programme.
  
The degree programme equips the student with the competences required of a professional in the field of Social Legal services. These are:
  1. Analysing and information processing of social legal problems
  2. Decision-taking based on legal arguments, personal circumstances and social factors
  3. Advising based on (legal) diagnose and provisional decisions
  4. Promotion of legal interests of others
  5. Negotiation and mediation in a (legal) dispute
  6. Managing legal files
  7. Having a preventive approach
  8. Coaching individuals or groups in order to realise their self-reliance
Graduates of the Bachelor programme Social Legal Services are broad-based Bachelors of Laws; they are paralegals with a broad knowledge of national, international and European law. They have the ability to communicate both orally and in writing about these law systems.
 
This programme offers the following minors:
  • International Law
  • Law and Government
  • Company Legal Adviser
  • Private Law: Family Property Law
  • Private Law Legal Assistance Provision
  • Conflict Management
  • Law and Multi-problem
  • Law, Health and Dept
  • Labour Law
  • Contracts and Labour
  • The Role of the Municipality in the Social Domain
  • Legal Debt Counseling Service

Leeruitkomsten

Analyseren
  • De student is in staat een probleemanalyse te maken op basis van informatie uit de beroepspraktijk.
  • De student is in staat een onderzoeksontwerp te maken op basis van de probleemanalyse.
  • De student is in staat vast te stellen in hoeverre  wet- en regelgeving, theoretische inzichten en resultaten van bestaand onderzoek  van invloed zijn op het onderzoek.
  • De student is in staat een adequate keuze te maken van onderzoeksmethoden en -technieken en deze zelfstandig toe te passen binnen praktijkgericht onderzoek.
  • De student is in staat onderzoeksresultaten te analyseren om tot conclusies en aanbevelingen te komen.
  • De student is in staat een onderzoekende houding aan te nemen.
Beslissen
  • De student vergelijkt verschillende werkwijzen.
  • De student is in staat binnen de discretionaire ruimte keuzes te maken.
  • De student is in staat de verschillende werkwijzen in complexe (praktijk)situaties toe te passen.
  • De student is in staat in deze complexe sociaal juridische context op basis van een afweging van de alle belangen tot een beslissing te komen.

 Adviseren

  • De student is in staat adviezen op te stellen op basis van de conclusies van het onderzoek in de vorm van realistische aanbevelingen zodat het doel van de opdrachtgever wordt bereikt.
  • De student is in staat adviezen op te stellen met een grote mate van bruikbaarheid in de beroepspraktijk.
  • De student is in staat adviezen op te stellen die taalkundig aansluiten bij het professionele niveau van de beroepspraktijk.
  • De student is in staat adviezen te formuleren in de vorm van aanbevelingen  ter voorkoming van toekomstige problemen in de beroepspraktijk.
  • De student is in staat adviezen te geven voor implementatie van gedane aanbevelingen.
Belangenbehartiging
  • De student analyseert  tegenstrijdige belangen op meerdere niveaus.
  • De student onderscheidt vormen van belangenbehartiging.
  • De student is in staat de belangen van zijn cliënt of organisatie te behartigen in complexe situaties.      
  • De student is in staat in complexe situaties te beoordelen of er en zoja welke bemiddeling moet worden ingezet en past dit toe.
  • De student is in staat verantwoording hierover af te leggen.
 
Kwaliteitszorg
  • De student is in staat onderzoek te doen naar de kwaliteit van werkprocessen en beroepsproducten en deze te beoordelen in het licht van relevante wetgeving.
Hij is in staat verbeterplannen op te stellen en een bijdrage te leveren aan de kwaliteit van het werk.
  • De student is in staat om op methodische wijze een meervoudig probleem kritisch te onderzoeken en vervolgens zijn conclusies te verantwoorden.
  • De student is in staat te werken met de cliëntvolgsystemen van de organisatie. Hij is verantwoordelijk voor de toegankelijkheid, juistheid en volledigheid van dossiers, en verzamelt aanvullende en relevante informatie.
  • De student is in staat kritisch te kijken naar het cliëntvolgsysteem en het dossierbeheer binnen de organisatie.
  • De student is in staat schriftelijke producten te ontwikkelen die taalkundig correct zijn en die aantoonbaar gericht zijn op de doelgroep.
  • De student is in staat een caseload te verwerken die gebruikelijk is voor een startende beroepsbeoefenaar.
 
Samenwerken
  • De student herkent de potentie van een afzonderlijke cliënt en de mogelijkheden van de situatie/organisatie in de sociaal juridische praktijk.
  • De student is in staat de juiste interventie(s) in te zetten om de potentie van de cliënt en de mogelijkheden van de situatie/organisatie te benutten.
  • De student is in staat te evalueren en te reflecteren op eigen gedrag en op de effectiviteit van een bepaalde interventie.
  • De student is in staat om samen met andere professionals organisatiedoelen te realiseren en deze kritisch te beschouwen.
  • De student is in staat op proactieve wijze feedback van andere professionals te ontvangen en te geven. De student is in staat zijn handelingsrepertoire uit te breiden op grond hiervan.
  • De student is in staat zelfstandig reflectie te hanteren als middel om door zelfbeoordeling de eigen beroepsontwikkeling te bevorderen.

Programma

Sociaal-Juridische Dienstverlening dtcredits

Jaar 3 Sociaal-Juridische Dienstverlening dt 60

Jaar 4 Sociaal-Juridische Dienstverlening dt 60