Vak: Action Learning Opdracht 5 credits: 4

Vakcode
SJDH9ALO5
Naam
Action Learning Opdracht 5
Studiejaar
2020-2021
ECTS credits
4
Taal
Nederlands
Coördinator
A.H.J. Heikens
Werkvormen
  • Action learning
  • Gastcollege
  • Projectonderwijs
Toetsen
  • Action Learning Opdracht 5 - Opdracht

Leeruitkomsten

De competentie analyseren wordt getoetst.
  • De student herkent verschillende, zowel juridische als niet-juridische, bronnen.
  • De student herkent de problemen die de cliĆ«nt heeft.
  • De student is in staat het probleem te ontleden.
  • De student is in staat een plan van aanpak te maken op basis van de analyse en met gebruikmaking van de juridische en niet-juridische bronnen.
  • De student is in staat zijn plan van aanpak te motiveren op basis van de analyse en de gebruikte bronnen.

Inhoud

In dit blok staat de rol van belangenbehartiger op het privaatrechtelijke terrein centraal.

Als SJD-er krijg je te maken met een veelheid aan vragen die soms om informatie en toelichting vragen, soms een uitvoerig juridisch advies nodig hebben en soms tot het nemen van procesrechtelijke stappen zal leiden. Als belangenbehartiger moet de student opkomen voor klanten die geen gehoor krijgen als zij als consument niet krijgen waar zij recht op hebben. Zij moeten het verschil weten tussen de rechten die een klant heeft en de mogelijkheden die zij kunnen gebruiken om die rechten te halen. Elke situatie vraag om een passende aanpak. Een brief naar de ondernemer, een adviesbrief naar de klant, een reactie van de ondernemer, een klaagschrift naar de geschillencommissie of een verweerschrift. Ook kun je de belangen van een ondernemer behartigen door advies te geven over zijn juridische positie. Het lastige bij deze opdrachten is het feit dat je pas een goed beroepsproduct kunt afleveren, indien je je volledig bewust bent van de belangen en de (juridische) posities van de verschillende partijen. De inhoud van de training Conflictmanagement zal je daarbij ook kunnen helpen. Daarnaast komt in het ALO-onderdeel personen- en familierecht een adviesnotitie aan de orde. Al deze producten dienen op een systematische manier tot stand te komen met als focus de onderzoekende en vragende houding van de student. Kennis, vaardigheden en een kritische houding zijn nodig om als adviseur en belangenbehartiger op te kunnen treden.

 
 

Opgenomen in opleiding(en)

School(s)

  • Instituut voor Rechtenstudies