Vak: Patiëntenzorg 3 credits: 4

Vakcode
ANLM17PZ3
Naam
Patiëntenzorg 3
Studiejaar
2021-2022
ECTS credits
4
Taal
Nederlands
Coördinator
E. Pruntel-Sleijster
Werkvormen
  • Gastcollege
  • Hoorcollege
  • Individueel
  • Opdracht
  • Patient Behandeling
  • Practicum / Training
  • Simulatie
  • Werkcollege
  • Zelfstudie
Toetsen
  • Patiëntenzorg 3 - Performance assessment

Leeruitkomsten

1. Verpleegkundig/medisch zorgverlener
  1. Binnen het betreffende specialisme past de verpleegkundig specialist het diagnostisch, therapeutisch en preventief arsenaal (medisch en verpleegkundig) waar mogelijk evidence-based toe met speciale aandacht voor Healthy Ageing en levert zowel effectieve en efficiënte als ethisch verantwoorde patiëntenzorg conform de Beroepscode, rekening houdend met gezondheidsverschillen. Zij maakt daarbij gebruik van relevante en actuele medische en verpleegkundige kennis en (kritische redeneer)vaardigheden. Tevens kan zij zelfstandig voorbehouden handelingen indiceren en uitvoeren. Dit betekent dat zij ethisch verantwoord en evidence-based:
    1. geïntegreerde verpleegkundige en medische anamneses afneemt;
    2. lichamelijk onderzoek uitvoert;
    3. risicofactoren signaleert, analyseert en evalueert, die welzijn en gezondheid ondermijnen bij patiënten;
    4. verpleegkundige - en medische differentiaaldiagnosen formuleert;
    5. aanvullend onderzoek aanvraagt en uitslagen interpreteert;
    6. verpleegkundige en medische werkdiagnoses opstelt o.b.v. de door haar geïntegreerde gegevens uit anamnese, lichamelijk onderzoek en aanvullend onderzoek;
    7. prognoses opstelt;
    8. geïntegreerde verpleegkundige- en medische behandel- (medicamenteus en niet-medicamenteus) en preventieplannen (Healthy Ageing) opstelt, op basis van de prognose, in samenspraak met de patiënt. 
  2. Vanuit de zorgvraag integreert de verpleegkundig specialist cure en care met als doel de bevordering van gezondheid en gezond gedrag (Healthy Ageing), de continuïteit en kwaliteit van de verpleegkundige zorg en de medische behandeling, het zelfmanagement van de patiënt en de kwaliteit van leven te bevorderen. Dit betekent dat zij:
    1. verpleegkundige en medische evidence-based interventies initieert en toepast die leiden tot gezondheid, gezond gedrag en welzijn;
    2. continuïteit van de zorgverlening waarborgt (o.a. door verslaglegging);
    3. zelfmanagement van de patiënt bevordert;
    4. bijdraagt aan de kwaliteit van leven;
    5. kwaliteit van zorg waarborgt;
    6. patiëntveiligheid op individueel niveau waarborgt;
    7. belangen van de patiënt erkent en deze belangen indien nodig behartigt.
  3. De verpleegkundig specialist hanteert de kwaliteitseisen uit wet- en regelgeving die aan het behandel- en zorgproces worden gesteld.
2. Communicator
  1. De verpleegkundig specialist bouwt een professionele samenwerkingsrelatie op met de patiënt gericht op de verpleegkundige zorg en de medische behandeling. Zij sluit met haar communicatie aan bij het niveau en de belevingswereld van de patiënt en past daarbij verschillende (evidence-based) gesprekstechnieken toe. Dit betekent dat zij verbale en non-verbale communicatieve vaardigheden toepast en:
    1. met haar communicatie aansluit bij het niveau en de belevingswereld van de patiënt, waarbij diversiteit en verschillen die voortkomen uit geslacht, godsdienst, cultuur en andere factoren gerespecteerd worden;
    2. verschillende gesprekstechnieken toepast (o.a. onderhandelen, motivational interviewing, slecht nieuws gesprek);
    3. onderscheid maakt tussen inhouds- en betrekkingsniveau en hierover communiceert op meta-niveau;
    4. een therapeutische relatie met de patiënt en diens familieleden opbouwt, die wordt gekenmerkt door begrip, vertrouwen, respect, eerlijkheid en empathie;
    5. meningen, vragen en opmerkingen tijdens het consult aanmoedigt;
    6. privacy en autonomie van de patiënt respecteert;
    7. doelmatig en gestructureerd een consult uitvoert.
  2. De verpleegkundig specialist verzamelt gegevens en informeert de patiënt dusdanig dat hij beschikt over de kennis die nodig is om keuzes te kunnen maken in de verpleegkundige zorg en de medische behandeling, inclusief mogelijke alternatieven. Dit betekent dat zij:
    1. informatie verzamelt over een aandoening, maar ook over overtuigingen, zorgen en verwachtingen van de patiënt en diens ervaringen met de aandoening;
    2. informatie uit andere bronnen, zoals familieleden en andere professionals, verzamelt en tot een zinvol geheel samenvoegt;
    3. informatie verstrekt aan een patiënt en diens familieleden, collega’s en andere professionals, op een zodanige manier dat deze begrijpelijk is en de uitwisseling van gedachten en de deelname aan het besluitvormingsproces bevordert;
    4. principes hanteert van shared decision-making, als onderdeel van evidence-based practice.  
  3. De verpleegkundig specialist draagt bij aan de continuïteit van zorg in de keten door (evidence-based) adequate overdrachten, binnen de wet- en regelgeving inzake informatieoverdracht en maakt daarbij gebruik van relevante vormen van informatie- en communicatietechnologie. Dit betekent dat zij:
    1. duidelijke, juiste en relevante gegevens (in geschreven of elektronische vorm) bijhoudt over consulten en behandelplannen;
    2. adequate overdrachten en rapportages verzorgt, rekening houdend met patiëntveiligheid, vertrouwelijkheid en privacy van de patiënt

Inhoud

Patiëntenzorg
  • Klinisch redeneren: anamnese, lichamelijk onderzoek (bewegingsapparaat en neurologisch onderzoek), aanvullend onderzoek, diagnostiek, prognose en behandeling (medicamenteus en niet-medicamenteus). Onderwerpen: neurologische aandoeningen en aandoeningen van het bewegingsapparaat.
  • Trainen lichamelijk onderzoek: bewegingsapparaat en neurologisch onderzoek
  • Verpleegkundige diagnostiek
  • Evidence-based practice 
Farmacotherapie
  • Aansluitend bij neurologische aandoeningen en aandoeningen van het bewegingsapparaat.
Communicatie
  • Tijdens de lessen wordt aandacht besteed aan gezamenlijke besluitvorming en de theorie van motiverende gespreksvoering en er wordt geoefend met de toepassing ervan.

Opgenomen in opleiding(en)

School(s)

  • Academie voor Verpleegkunde