Vak: Patiëntenzorg 4 credits: 4

Vakcode
ANLM17PZ4
Naam
Patiëntenzorg 4
Studiejaar
2021-2022
ECTS credits
4
Taal
Nederlands
Coördinator
M.A. Veenstra
Werkvormen
  • Gastcollege
  • Hoorcollege
  • Individueel
  • Opdracht
  • Patient Behandeling
  • Practicum / Training
  • Simulatie
  • Werkcollege
  • Zelfstudie
Toetsen
  • Patiëntenzorg 4 - Professioneel product

Leeruitkomsten

 
  1. Verpleegkundig/medisch zorgverlener
    1. Binnen het betreffende specialisme past de vs het diagnostisch, therapeutisch en preventief arsenaal (medisch en verpleegkundig) waar mogelijk evidence-based toe met speciale aandacht voor Healthy Ageing en levert zowel effectieve en efficiënte als ethisch verantwoorde patiëntenzorg conform de Beroepscode, rekening houdend met gezondheidsverschillen. Zij maakt daarbij gebruik van relevante en actuele medische en verpleegkundige kennis en (kritische redeneer)vaardigheden. Tevens kan zij zelfstandig voorbehouden handelingen indiceren en uitvoeren. Dit betekent dat zij ethisch verantwoord en evidence-based:
      1. verpleegkundige en medische anamneses afneemt;
      2. lichamelijk en psychiatrisch onderzoek uitvoert;
      3. risicofactoren signaleert, analyseert en evalueert, die welzijn en gezondheid ondermijnen bij patiënten;
      4. verpleegkundige- en medische differentiaaldiagnosen formuleert;
      5. aanvullend onderzoek aanvraagt en uitslagen interpreteert, waaronder ook screeningsinstrumenten vallen;
      6. verpleegkundige en medische werkdiagnoses opstelt o.b.v. de door haar geïntegreerde gegevens uit anamnese, lichamelijk, psychiatrisch onderzoek en aanvullend onderzoek;
      7. prognoses stelt;
      8. geïntegreerde verpleegkundige- en medische behandel- (medicamenteus en niet-medicamenteus) en preventieplannen (Healthy Ageing) opstelt, op basis van de prognose, in samenspraak met de patiënt.
 
    1. Vanuit de zorgvraag integreert de vs cure en care met als doel de bevordering van gezondheid en gezond gedrag (Healthy Ageing), de continuïteit en kwaliteit van de verpleegkundige zorg en de medische behandeling, het zelfmanagement van de patiënt en de kwaliteit van leven. Dit betekent dat zij:
      1. verpleegkundige en medische evidence-based interventies initieert en toepast die leiden tot gezondheid, gezond gedrag en welzijn;
      2. continuïteit van de zorgverlening waarborgt (o.a. door verslaglegging);
      3. zelfmanagement van de patiënt bevordert;
      4. bijdraagt aan de kwaliteit van leven;
      5. kwaliteit van zorg waarborgt;
      6. patiëntveiligheid op individueel niveau waarborgt;
      7. belangen van de patiënt erkent en deze belangen indien nodig behartigt.
 
    1. De vs hanteert kwaliteitseisen uit wet- en regelgeving die aan het behandel- en zorgproces worden gesteld.
 
  1. Communicator
    1. De vs bouwt een professionele samenwerkingsrelatie op met de patiënt gericht op de verpleegkundige zorg en de medische behandeling. Zij sluit met haar communicatie aan bij het niveau en de belevingswereld van de patiënt en past daarbij verschillende (evidence-based) gesprekstechnieken toe. Dit betekent dat zij verbale en non-verbale communicatieve vaardigheden toepast en:
      1. met haar communicatie aansluit bij het niveau en de belevingswereld van de patiënt, waarbij diversiteit en verschillen die voortkomen uit geslacht, godsdienst, cultuur en andere factoren gerespecteerd worden;
      2. verschillende gesprekstechnieken toepast (o.a. onderhandelen, motivational interviewing, slecht nieuws gesprek);
      3. onderscheid maakt tussen inhouds- en betrekkingsniveau en hierover communiceert op meta-niveau;
      4. een therapeutische relatie met de patiënt en diens familieleden opbouwt, die wordt gekenmerkt door begrip, vertrouwen, respect, eerlijkheid en empathie;
      5. meningen, vragen en opmerkingen tijdens het consult aanmoedigt;
      6. privacy en autonomie van de patiënt respecteert;
      7. doelmatig en gestructureerd een consult uitvoert.
 
    1. De vs verzamelt gegevens en informeert de patiënt dusdanig dat hij beschikt over de kennis die nodig is om keuzes te kunnen maken in de verpleegkundige zorg en de medische behandeling, inclusief mogelijke alternatieven. Dit betekent dat zij:
      1. informatie verzamelt over een aandoening, maar ook over overtuigingen, zorgen en verwachtingen van de patiënt en diens ervaringen met de aandoening;
      2. informatie uit andere bronnen, zoals familieleden en andere professionals, verzamelt en tot een zinvol geheel samenvoegt;
      3. informatie verstrekt aan een patiënt en diens familieleden, collega’s en andere professionals, op een zodanige manier dat deze begrijpelijk is en de uitwisseling van gedachten en de deelname aan het besluitvormingsproces bevordert;
      4. principes hanteert van shared decision-making, als onderdeel van evidence-based practice.
 
    1. De vs draagt bij aan de continuïteit van zorg in de keten door (evidence-based) adequate overdrachten, binnen de wet- en regelgeving inzake informatieoverdracht en maakt daarbij gebruik van relevante vormen van informatie- en communicatietechnologie. Dit betekent dat zij:
      1. duidelijke, juiste en relevante gegevens (in geschreven of elektronische vorm) bijhoudt over consulten en behandelplannen;
      2. adequate overdrachten en rapportages verzorgt, rekening houdend met patiëntveiligheid, vertrouwelijkheid en privacy van de patiënt.
      3. doorverwijst wanneer vraagstukken buiten de eigen deskundigheid vallen;
      4. andere disciplines consulteert;
      5. ketenprocessen benut in de eigen organisatie, in de regio en de sociale kaart hanteert.
 
  1.    Professional
7.1  De verpleegkundig specialist levert excellente patiëntenzorg, op integere, oprechte en betrokken  wijze. Hierbij gaat zij uit van het zelfbeschikkingsrecht van patiënten, bevordert hun autonomie en hanteert als principes “niet schaden, weldoen en rechtvaardigheid”. Dit betekent dat zij:
      1. voldoet aan de competenties zoals beschreven in het totale opleidingsprofiel.
      2. ethische vraagstukken herkent en deze bespreekbaar maakt.
         
     7.2 De verpleegkundig specialist vertoont adequaat persoonlijk en interpersoonlijk  
professioneel  gedrag. Zij geeft de grenzen van de eigen kwaliteiten en vaardigheden aan en    handelt conform de professionele standaard. Zij neemt verantwoordelijkheid voor, en is aanspreekbaar op haar professioneel handelen. Zij geeft zelfstandig en proactief invulling aan haar deskundigheidsbevordering en ontwikkeling (o.a. door intercollegiale toetsing). Dit betekent dat zij:
      1. zich leerbaar opstelt en feedback vraagt;
      2. reflecteert op haar functioneren en aan de hand van leerpunten zich ontwikkelt;
      3. anderen feedback geeft en hen aanspreekt op hun handelen;
      4. volgens de professionele standaard, waaronder de beroepscode, werkt en een voorbeeldfunctie heeft;
      5. zich profileert en zorg draagt voor het bijhouden van kennis en vaardigheden;
      6. professioneel leiderschap toont.

     7.3 De verpleegkundig specialist beschikt over een onderzoekende houding, argumenteert en   
    analyseert argumenten.


     7.4 De verpleegkundig specialist versterkt de positionering van verpleegkundig specialisten.
 
 
 











 

Inhoud

Patiëntenzorg
  • Klinisch redeneren: anamnese, psychiatrisch onderzoek, aanvullend onderzoek, diagnostiek, prognose en behandeling (medicamenteus en niet-medicamenteus). Onderwerpen: psychiatrische en geriatrische problematiek.
  • Verpleegkundige diagnostiek
  • Evidence-based practice 
Farmacotherapie
  • Aansluitend bij psychiatrische en geriatrische problematiek.
Communicatie
  • Tijdens de les wordt aandacht besteed aan bijzondere consultsituaties, zoals gesprekken over gevoelige onderwerpen en het slechtnieuws gesprek.

Opgenomen in opleiding(en)

School(s)

  • Academie voor Verpleegkunde