Vak: Onderwijsfilosofie en onderzoek credits: 5

Vakcode
DBVB21OFO5
Naam
Onderwijsfilosofie en onderzoek
Studiejaar
2021-2022
ECTS credits
5
Taal
Nederlands
Coördinator
S.A.M. Maring
Werkvormen
  • Hoorcollege
  • Opdracht
Toetsen
  • Onderwijsfilosofie en onderzoek - Schriftelijk, eigen organisatie

Leeruitkomsten

-De student kan de visie van de stageschool analyseren op theoretische kernbegrippen
uit de onderwijspedagogiek (zoals leren, maken, de docent, de leerling,
gepersonaliseerd leren, motivatie, vakoverstijgend, inclusie, enz...)
-De student kan deze kernbegrippen samen met anderen onderzoeken op basis van
literatuur. 
-De student kan samen met anderen een gekozen kernbegrip verder verdiepen en
verbreden.
-De student kan een eigen visie beschrijven in de vorm van een paper op grond van het
eigen onderzoek, naar aanleiding van een gekozen kernbegrip.
-De student kan een korte presentatie  (5 min) geven over het gekozen kernbegrip. 
-De student kan op grond van de bestudering van kernbegrippen een koppeling maken
naar de eigen stagepraktijk en het eigen handelen daarin.
-De student kan APA juist toepassen en verwijst helder naar bronnen. 
 

Inhoud

De lessen Onderwijsfilosofie en Onderzoek gaan over een aantal
kernbegrippen die vaak worden gebruikt voor scholen om hun
onderwijsvisie op te baseren. Binnen de Beroepswerkplaats moeten
jullie informatie verzamelen over de onderwijsvisie van de stageschool.
Deze informatie vormt het uitgangspunt voor de
lessen Onderwijsfilosofie en Onderzoek. We gaan de 
kernbegrippen uit deze schoolvisies destilleren en daar onderzoek naar
doen. Wat betekenen deze kernbegrippen voor ons? Wat staat er in de
literatuur over deze kernbegrippen? En welke consequentie heeft dit
voor je eigen praktijk als docent? Welke vragen roept het voor je op? Dit beschrijf je in 
paper van en je geeft een korte presentatie. 

School(s)

  • Academie Minerva