Vak: Contextuele Studie 2 credits: 6
- Vakcode
- DMVB21CTS3
- Naam
- Contextuele Studie 2
- Studiejaar
- 2021-2022
- ECTS credits
- 6
- Taal
- Nederlands
- Coördinator
- K.H. van der Meer
- Werkvormen
-
- Hoorcollege
- Projectonderwijs
- Werkcollege
- Toetsen
-
- semester 5 - Overige toetsing
- semester 6 - Overige toetsing
Leeruitkomsten
0.2, 0.4, 0.5
1.2, 1.4, 1.5
2.6
1. Artistiek (generiek): De kunstvakdocent heeft een coherente artistieke visie van waaruit hij artistieke processen en producten realiseert. Hiermee inspireert en begeleidt hij lerenden in hun persoonlijke artistieke ontwikkeling.
2. Pedagogisch en didactisch: De kunstvakdocent beschikt over een breed spectrum aan pedagogische en didactische kennis en vaardigheden. Daarmee brengt hij voor individuele en groepen lerenden veilige en krachtige leeromgevingen tot stand.
1.2, 1.4, 1.5
2.6
1. Artistiek (generiek): De kunstvakdocent heeft een coherente artistieke visie van waaruit hij artistieke processen en producten realiseert. Hiermee inspireert en begeleidt hij lerenden in hun persoonlijke artistieke ontwikkeling.
2. Pedagogisch en didactisch: De kunstvakdocent beschikt over een breed spectrum aan pedagogische en didactische kennis en vaardigheden. Daarmee brengt hij voor individuele en groepen lerenden veilige en krachtige leeromgevingen tot stand.
Inhoud
Het vak CTS bestaat uit de volgende onderdelen:
Binnen contextuele studies wordt aandacht besteed aan het ontwikkelen van een onderzoekende houding. Dit gebeurt door te werken aan het opzetten van onderzoek, het formuleren van onderzoeksvragen, het maken van mindmaps, het gebruik van vakliteratuur, wetenschappelijke en academische bronnen zoals databanken, naslagwerken, tijdschriften en dergelijke. Voorbeelden zijn J-STOR, Oxford Music Online, Oxford Art Online, en dergelijke.
- geschiedenis (algemene geschiedenis, cultuurgeschiedenis, en geschiedenis van de westerse muziek)
- muziekanalyse (gericht op vorm, structuur en textuur van muziek)
- harmonie (de wijze waarop in de westerse muziek met meerstemmigheid wordt omgegaan)
Binnen contextuele studies wordt aandacht besteed aan het ontwikkelen van een onderzoekende houding. Dit gebeurt door te werken aan het opzetten van onderzoek, het formuleren van onderzoeksvragen, het maken van mindmaps, het gebruik van vakliteratuur, wetenschappelijke en academische bronnen zoals databanken, naslagwerken, tijdschriften en dergelijke. Voorbeelden zijn J-STOR, Oxford Music Online, Oxford Art Online, en dergelijke.
Opgenomen in opleiding(en)
School(s)
- Prins Claus Conservatorium