Vak: Cluster Mens en Samenleving 1 credits: 5

Vakcode
ALVH21CMS1
Naam
Cluster Mens en Samenleving 1
Studiejaar
2022-2023
ECTS credits
5
Taal
Nederlands
Coördinator
A.M.J. Hubregtse
Werkvormen
  • Hoorcollege
  • Opdracht
  • Werkcollege
Toetsen
  • Cluster Mens en Samenleving 1 - Presentatie

Leeruitkomsten

De module MES levert een bijdrage aan de volgende programma leeruitkomsten op eindniveau (PLU): 
PLU-3 De startbekwame leerkracht creĆ«ert, gebaseerd op de kennisbasis, een leeromgeving waarin geleerd wordt. 
PLU-4 De startbekwame leerkracht ontwerpt planmatig onderwijs passend bij de doelgroep en verantwoordt zijn keuzes. 
PLU-7 De startbekwame leerkracht verbetert zijn eigen beroepspraktijk door praktijkgericht onderzoek. De student voert drie verschillende opdrachten uit waarin kennis en professionele vaardigheden worden toegepast.  
 
Aan het eind van de module heeft de student de volgende module leeruitkomsten gerealiseerd: 
  • De student kan passende vakdidactiek toepassen in de voorbereiding en uitvoering van lessen gericht op de kerndoelen Tijd, Ruimte en Mens&Samenleving. 
  • De student kan als onderdeel van zijn lessen passende beeldvormers inzetten. Met het totale aanbod van beeldvormers kan de student alle zintuigen van de leerlingen prikkelen. 
  • De student kan vanuit een actualiteit een MES-onderwerp uitdiepen door toepassing van multiperspectiviteit. De student maakt hierbij gebruik van minimaal drie relevante (wetenschappelijke) bronnen. 

 

Inhoud

De student participeert actief in de hoor- en werkcolleges waarin kennis gemaakt wordt met de didactische uitgangspunten van het MES-onderwijs. De student oefent met het zelf ontwerpen en uitvoeren van een les aardrijkskunde en een les geschiedenis. In de stage voert de student twee lessen uit; een les aardrijkskunde en geschiedenis. 
Daarnaast kiest de student een actualiteit en beschouwt het onderliggende MES-thema vanuit verschillende perspectieven. 
 
Studenten werken in studiegroepen van vier of vijf studenten aan de uitwerking van de actualiteit. Binnen de studiegroep staan twee actualiteiten centraal. Doel van de studiegroepen is om onderlinge samenwerking en feedback te bevorderen. 

 

School(s)

  • Instituut voor Sportstudies