Vak: Onderwijs: Kennis en inzicht 3 credits: 5

Vakcode
ALVH21KI3
Naam
Onderwijs: Kennis en inzicht 3
Studiejaar
2022-2023
ECTS credits
5
Taal
Nederlands
Coördinator
F. Wind-Winkels
Werkvormen
  • Hoorcollege
  • Werkcollege
Toetsen
  • Onderwijs: Kennis en inzicht 3 - Computer, organisatie ToetsCentrum

Leeruitkomsten

De opgedane kennis vanuit de module Onderwijs: Kennis en Inzicht 3 draagt bij aan de volgende leeruitkomsten op eindniveau: 

1 De startbekwame leerkracht creëert een veilige leeromgeving, waarin elke leerling op positieve wijze gestimuleerd wordt zich optimaal en gezond te ontwikkelen.  
2 De startbekwame leerkracht voert passende interventies uit op individueel en (sub)groepsniveau ter bevordering van het leerproces van leerlingen. 
3 De startbekwame leerkracht creëert, gebaseerd op de kennisbasis, een leeromgeving waarin geleerd wordt. 
4 De startbekwame leerkracht ontwerpt planmatig onderwijs passend bij de doelgroep en verantwoordt zijn keuzes. 
5 De startbekwame leerkracht evalueert zijn onderwijs, dat bijdraagt aan de zelfsturing van leerlingen, en past zo nodig aan. (Gericht op PDCA-cyclisch werken) 
6 De startbekwame leerkracht waardeert* zijn beroepshouding en handelingsrepertoire door middel van reflectie op zijn opvattingen en bekwaamheden. 
7 De startbekwame leerkracht verbetert zijn eigen beroepspraktijk door praktijkgericht onderzoek. 
8 De startbekwame leerkracht werkt samen met collega's en externen aan het verbeteren van de leeromgeving ten aanzien van het gezond opgroeien van leerlingen. 

De programma leeruitkomst die getoetst wordt is: 
 
PLU 3 De startbekwame leerkracht creëert, gebaseerd op de kennisbasis, een leeromgeving waarin geleerd wordt. 


 

Inhoud

Semesterthema: Het kind, gedrag en belevingswereld.   
 
In de module Onderwijs: Kennis en inzicht 3 wordt informatie gegeven over het gedrag en de belevingswereld van het basisschoolkind. De opgedane kennis en inzichten zijn van belang voor het uitoefenen van het beroep sportleraar en groepsleerkracht in het basisonderwijs.  
 
In de module wordt aandacht besteed aan (een deel van) de onderstaande thema’s: 
 

  • De opdracht van het onderwijs 
  • Sociaal-culturele achtergronden, gezinskenmerken, opvoedstijlen 
  • Handelingsgericht werken  
  • Leertheorieën  
 
  • Doceerstijlen/rol van de leraar 
  • Pesten, weerbaarheid (pestprotocol) 
  • Instructiemodellen 
 
  • Groepsdynamiek 
  • Conflicthantering 
  • Begrijpen (uit HGW-cyclus) 
  • Groepsplan/groepsoverzicht 

  
De informatie wordt aangeboden tijdens (digitale/fysieke) hoorcollege-delen (en verwerkt tijdens werkcollege-delen. De begeleiding wordt verzorgd door ALO-Pabo docenten.  
De informatie uit de module verwerkt de student elders; in het werkplekleren en in het ontwerpen en uitvoeren van onderwijs- en bewegingsactiviteiten.  
 
Voor de actuele literatuur wordt verwezen naar de studie- semesterhandleiding. 

Er zijn, naast de verplichte literatuurlijst, geen aanvullende kosten verbonden aan deze onderwijscode.  

 

School(s)

  • Instituut voor Sportstudies