Vak: Werkplekleren 3: Gedrag en belevingswereld credits: 5

Vakcode
ALVH21WPL3
Naam
Werkplekleren 3: Gedrag en belevingswereld
Studiejaar
2022-2023
ECTS credits
5
Taal
Nederlands
Coördinator
A. Polak
Werkvormen
  • Gastcollege
  • Intervisie
  • Opdracht
  • Stage, werk
  • Werkcollege
Toetsen
  • Werkplekleren 3: Gedrag en belevingswereld - Portfolio assessment

Leeruitkomsten

WPL3 levert een bijdrage aan de volgende programma leeruitkomst: 

PLU 4 De startbekwame leerkracht ontwerpt planmatig onderwijs passend bij de doelgroep en verantwoordt zijn keuzes.  
PLU 5 De startbekwame leerkracht evalueert zijn onderwijs, dat bijdraagt aan de zelfsturing van leerlingen, en past zo nodig aan. (Gericht op PDCA-cyclisch werken)   

WPL3 toetst de volgende programma leeruitkomsten op hoofdfase niveau:  
 
PLU 1 De startbekwame leerkracht creëert een veilige leeromgeving, waarin elke leerling op positieve wijze gestimuleerd wordt zich optimaal en gezond te ontwikkelen.    
PLU2 De startbekwame leerkracht voert passende interventies uit op individueel en (sub)groepsniveau ter bevordering van het leerproces van leerlingen.    
 

 

Inhoud

Semesterthema: Gedrag en belevingswereld.  
 
Tijdens de module Werkplekleren 3 wordt stage gelopen bij de groepsleerkracht. De focus van deze module ligt op de pedagogische en vakdidactische bekwaamheid. Daarbij worden opgedane inzichten vanuit Onderwijs: Kennis en Inzicht 3 (OKI) (micro-, meso- macro niveau – thema’s) vertaald naar de praktijk en geoefend in werkcolleges en de stage (micro-niveau).  
 
De volgende onderwerpen komen aan bod:  
Pedagogisch bekwaam:  
  • Begeleiden en sturen van groepsprocessen (groepsdynamica) 
  • Realiseren van een veilig pedagogisch leerklimaat en de toepassing hiervan in de stagecontexten.  
  • Zicht krijgen op de belevingswereld, de (motorische-), sociaal-emotionele en cognitieve/creatieve ontwikkeling van leerlingen in het basisonderwijs en hier rekening mee houden in het onderwijs 
Uit te voeren opdracht: het observeren van het sociaal-emotionele gedrag in de les (klas, zaal, school, plein) en het opzetten en uitvoeren van een interventie 
Vakdidactisch bekwaam:  
  • Op basis van een analyse van de groep, in overleg met de stagecoach, een passende interventie opzetten en uitvoeren 
  • Samenhangende lessen ontwerpen afgestemd op het niveau en de kenmerken/ belevingswereld van de leerlingen (variatie en differentiatie) 
  • Orde houden in de klas/ klassenmanagement 
Verder is er binnen de module aandacht voor het evalueren van en reflecteren op het aangeboden onderwijs :  
  • Pedagogisch:  
  • Kritisch reflecteren op de eigen rol in de pedagogische relatie  
  • Didactisch:  
  • De voortgang volgen en de resultaten toetsen en op basis daarvan een vervolg voor het onderwijs ontwikkelen 
  • De eigen didactische aanpak en het handelen evalueren, analyseren en bijstellen 
  • Kritisch reflecteren op het eigen vakdidactisch handelen 
De informatie wordt aangeboden en verwerkt tijdens (digitale) werkcolleges, gastcolleges, stage en intervisiebijeenkomsten.  

 

School(s)

  • Instituut voor Sportstudies