Vak: Natuur en Techniek 2 credits: 5

Vakcode
ALVH22NT2
Naam
Natuur en Techniek 2
Studiejaar
2022-2023
ECTS credits
5
Taal
Nederlands
Coördinator
A. Polak
Werkvormen
  • Hoorcollege
  • Opdracht
  • Practicum / Training
  • Stage, werk
  • Werkcollege
Toetsen
  • Natuur en Techniek 2 - Verslag

Leeruitkomsten

Er wordt beoordeeld op de onderstaande module leeruitkomsten: 
  • De student werkt samen met andere studenten aan opleiding- en professionaliseringstaken. 
  • De student analyseert en beschrijft een specifiek, vakinhoudelijk begrip, plaatst deze in een leerlijn die uit tenminste 3 niveaus bestaat en die verbonden is met een of meer kerndoelen voor NWT in het basisonderwijs. 
  • De student formuleert per niveau ten minste drie concrete leerresultaten en ontwerpt ten minste een passende, specifieke leeractiviteit daarbij. 
  • De student ontwerpt voor ieder niveau van de leerlijn ten minste één passende leeractiviteit, op basis van de principes van het onderzoekend en/of ontwerpend leren. 
  • De student beargumenteert op welke wijze een (leer-)activiteit ruimte, structuur en flexibele ondersteuning biedt om de talentontwikkeling bij leerlingen te ondersteunen. 
  • De student beargumenteert op welke wijze een leeractiviteit de ontwikkeling van kennis & vaardigheden binnen een of meer andere vakken naast NWT ondersteunen. 
  • De student beargumenteert op welke wijze een leeractiviteit aansluit op de leefwereld van de leerlingen. 
  • De student analyseert de natuurwaarden van een externe leeromgeving en weet deze te benutten voor het vormgeven aan het NWT curriculum van het basisonderwijs. 
  • De student presenteert een organisme (passend binnen het vak NWT) op een overtuigende en correcte manier, zodat leerkrachten worden gestimuleerd met een klas te leren over NWT a.d.h.v. dit organisme. 
  • De student leert talentvol gedrag in externe leeromgevingen herkennen en kan beargumenteren hoe dit benut kan worden voor talentgerichte ontwikkeling op de basisschool. 


 

Inhoud

Tijdens Natuur en Techniek 2 verdiept de student zich in de vakdidactiek: onderzoekend en ontwerpend leren, concept-context benadering en talentontwikkeling. Bij Natuur en Techniek 1 is de basis gelegd, nu leert de student deze kennis toepassen in de praktijk. Dat wordt gedaan aan de hand van verschillende opdrachten: 
  
  • Ontwikkelen leerlijn + lessen: de student ontwikkelt een (kleine) leerlijn met lessen over een NWT-concept naar keuze waarbij de koppeling wordt gemaakt naar de bestaande kerndoelen en vakinhoudelijke leerdoelen. 
  • Educatieve videoclip over een organisme: op basis van een script presenteert de student een organisme in een duidelijke en aansprekende educatieve videoclip gericht op het jonge (groep 1 t/m 4) of oudere kind (groep 5 t/m 8) van de basisschool. Bij de educatieve videoclip voegt de student een korte lessuggestie/lesbrief toe die aantoont hoe de videoclip bijdraagt aan het behalen van kerndoelen en/of vakinhoudelijke NWT-leerdoelen. Het organisme (plant of dier) komt in de leefwereld van basisschoolleerlingen voor en wordt opgezocht in zijn leefomgeving. 
  
Dit vak wordt afgesloten met een digitaal portfolio. 
 

 

School(s)

  • Instituut voor Sportstudies