Vak: Meten, meetkunde en verbanden credits: 4
- Vakcode
- ALVH22REK3
- Naam
- Meten, meetkunde en verbanden
- Studiejaar
- 2022-2023
- ECTS credits
- 4
- Taal
- Nederlands
- Coördinator
- D. de Vries
- Werkvormen
-
- Hoorcollege
- Opdracht
- Werkcollege
- Toetsen
-
- Meten, meetkunde en verbandenMeten, meetkunde en verbanden - Computer, organisatie ToetsCentrum
Leeruitkomsten
Programma leeruitkomsten ALO-Pabo
De module rekenen draagt bij aan de onderstaande programma leeruitkomsten op eindniveau:
PLU1 De startbekwame leraar creëert een veilige leeromgeving, waarin elke leerling op positieve wijze gestimuleerd wordt zich optimaal en gezond te ontwikkelen.
PLU2 De startbekwame leraar voert passende interventies uit op individueel en (sub)groepsniveau ter bevordering van het leerproces van leerlingen.
PLU3 De startbekwame leraar creëert, gebaseerd op de kennisbasis, een leeromgeving waarin geleerd wordt.
PLU4 De startbekwame leraar ontwerpt planmatig onderwijs passend bij de doelgroep en verantwoordt zijn keuzes
Module leeruitkomsten
De student past de kenniselementen (wiskundekennis en didactische kennis) voor de domeinen meten, meetkunde en verbanden, zoals beschreven in de Kennisbasis Wiskunde, toe in de daarvoor aangegeven contexten.
• De student doet voorstellen om misconcepten bij leerlingen in de domeinen meten, meetkunde en verbanden zoals beschreven in de Kennisbasis Wiskunde te verhelpen.
• De student ontwerpt in een studiegroep een passende lessenserie over een onderwerp uit de domeinen meten, meetkunde en verbanden.
De module rekenen draagt bij aan de onderstaande programma leeruitkomsten op eindniveau:
PLU1 De startbekwame leraar creëert een veilige leeromgeving, waarin elke leerling op positieve wijze gestimuleerd wordt zich optimaal en gezond te ontwikkelen.
PLU2 De startbekwame leraar voert passende interventies uit op individueel en (sub)groepsniveau ter bevordering van het leerproces van leerlingen.
PLU3 De startbekwame leraar creëert, gebaseerd op de kennisbasis, een leeromgeving waarin geleerd wordt.
PLU4 De startbekwame leraar ontwerpt planmatig onderwijs passend bij de doelgroep en verantwoordt zijn keuzes
Module leeruitkomsten
De student past de kenniselementen (wiskundekennis en didactische kennis) voor de domeinen meten, meetkunde en verbanden, zoals beschreven in de Kennisbasis Wiskunde, toe in de daarvoor aangegeven contexten.
• De student doet voorstellen om misconcepten bij leerlingen in de domeinen meten, meetkunde en verbanden zoals beschreven in de Kennisbasis Wiskunde te verhelpen.
• De student ontwerpt in een studiegroep een passende lessenserie over een onderwerp uit de domeinen meten, meetkunde en verbanden.
Inhoud
Meten, Meetkunde en Verbanden
In deze module wordt zowel de professionele gecijferdheid als de vakdidactiek voor de domeinen meten, meetkunde en verbanden behandeld. Er wordt voortgebouwd op de didactische kennis die bij hele getallen en verhoudingen is opgedaan.
De student leert de leerlijnen van de domeinen meten, meetkunde en verbanden kennen, het daarbij behorende begrippenapparaat en leert didactisch te handelen. De student ontwikkelt zijn eigen professionele gecijferdheid en leert deze in te zetten ten behoeve van het ontwikkelen en het geven van onderwijs.
De student krijgt inzicht in welke materialen en bronnen beschikbaar zijn, inclusief digitale, om onderwijs binnen de domeinen meten, meetkunde en verbanden te ontwikkelen.
De bedoeling is dat de student na deze module:
- Zelf beschikt over rekenvaardigheid op Kennisbasisniveau in de domeinen meten, meetkunde en verbanden
- Rekenen-wiskunde betekenis kan geven voor kinderen
- Oplossingsprocessen en niveauverhoging bij kinderen kan realiseren
- Wiskundig denken van kinderen kan bevorderen
Onder deze code valt ook de landelijke kennisbasistoets. Deze toets betreft alle domeinen van rekenen-wiskunde. Nadere informatie over deze toets is te vinden op site voor 10voordeleraar. (https://10voordeleraar.nl/kennistoetsen)
In deze module wordt zowel de professionele gecijferdheid als de vakdidactiek voor de domeinen meten, meetkunde en verbanden behandeld. Er wordt voortgebouwd op de didactische kennis die bij hele getallen en verhoudingen is opgedaan.
De student leert de leerlijnen van de domeinen meten, meetkunde en verbanden kennen, het daarbij behorende begrippenapparaat en leert didactisch te handelen. De student ontwikkelt zijn eigen professionele gecijferdheid en leert deze in te zetten ten behoeve van het ontwikkelen en het geven van onderwijs.
De student krijgt inzicht in welke materialen en bronnen beschikbaar zijn, inclusief digitale, om onderwijs binnen de domeinen meten, meetkunde en verbanden te ontwikkelen.
De bedoeling is dat de student na deze module:
- Zelf beschikt over rekenvaardigheid op Kennisbasisniveau in de domeinen meten, meetkunde en verbanden
- Rekenen-wiskunde betekenis kan geven voor kinderen
- Oplossingsprocessen en niveauverhoging bij kinderen kan realiseren
- Wiskundig denken van kinderen kan bevorderen
Onder deze code valt ook de landelijke kennisbasistoets. Deze toets betreft alle domeinen van rekenen-wiskunde. Nadere informatie over deze toets is te vinden op site voor 10voordeleraar. (https://10voordeleraar.nl/kennistoetsen)
Opgenomen in opleiding(en)
School(s)
- Instituut voor Sportstudies