Vak: Sportpraktijk 5 credits: 5

Vakcode
ALVH22SP5
Naam
Sportpraktijk 5
Studiejaar
2022-2023
ECTS credits
5
Taal
Nederlands
Coördinator
S. Gerrits
Werkvormen
  • Gastcollege
  • Opdracht
  • Practicum / Training
  • Probleem gestuurd onderwijs
  • Stage, werk
  • Werkcollege
Toetsen
  • Sportpraktijk 5 - Performance assessment

Leeruitkomsten

De module sportpraktijk 5 levert een bijdrage aan de volgende leeruitkomsten: 
  1. De startbekwame leerkracht creëert een veilige leeromgeving, waarin elke leerling op positieve wijze gestimuleerd wordt zich optimaal en gezond te ontwikkelen.  
  1. De startbekwame leerkracht voert passende interventies uit op individueel en (sub)groepniveau ter bevordering van het leerproces van leerlingen. 
  1. De startbekwame leerkracht creëert, gebaseerd op de kennisbasis, een leeromgeving waarin geleerd wordt. 
  1. De startbekwame leerkracht ontwerpt planmatig onderwijs passend bij de doelgroep en verantwoordt zijn keuzes. 
  1. De startbekwame leerkracht evalueert zijn onderwijs, dat bijdraagt aan de zelfsturing van leerlingen, en past zo nodig aan. (Gericht op PDCA-cyclisch werken) 
Deze leeruitkomsten worden summatief getoetst bij andere vakken. 


 

Inhoud

De module SP5 is ondersteunend aan de (integrale) stage(opdracht). De module start in semester 5, waar student stagelopen in de klas in het basisonderwijs.  
Er zal in praktijkcolleges aandacht worden besteed aan: 
  • Kleutergym: studenten leren hoe gymles te geven aan kleuters (kinderen van 3-6 jaar). 
  • Buiten- en pleinspelen: studenten leren hoe ze kinderen op en rond het schoolplein kunnen stimuleren om op een leuke en leerzame manier in beweging te komen. 
 
In semester 6 lopen studenten stage in de gymzaal in het speciaal onderwijs. De module SP5 ondersteunt door zich te richten op de volgende thema’s: 
  • Aangepast sporten: studenten leren vakdidactische en vakinhoudelijke bekwaamheden om gymlessen te kunnen verzorgen binnen alle 4 de clusters van het speciaal onderwijs:  
    1. binde/ slechtziende leerlingen; 
    2. dove & slechthorende leerlingen; 
    3. lichamelijk gehandicapte en/of verstandelijk gehandicapte leerlingen en langdurig zieke leerlingen (somatisch); 
    4 kinderen met psychische stoornissen en gedragsproblemen. 
    Naast reguliere praktijkcolleges zullen er gastcolleges worden gegeven door docenten vanuit de beroepspraktijk. 
  • Zwemmen in het speciaal onderwijs: dit vraagt een speciale aanpak. Er wordt o.a. aandacht besteed aan de Halliwick-methode. 
  • Ondersteuning specifiek gericht op casussen uit de stage. In deze lessen gaan studenten onder begeleiding van docenten aan de slag met situaties waar ze op hun stageplaats tegenaanlopen.   
 
Toetsing: actieve participatie (o/v). 
De student dient tijdens de lessen actief te participeren om de credits te behalen. Studenten zullen individueel en als groep opdrachten krijgen om lesdelen te verzorgen, casussen in te brengen en elkaar feedback te geven. Er wordt verwacht dat de student verantwoordelijkheid toont voor de voorbereiding, uitvoering en evaluatie hiervan. 
Wanneer een student dit onvoldoende heeft laten zien, zal hij in overleg met de docent een vervangende opdracht maken waarin hij laat zien actief met de behandelde stof aan de slag is geweest. 

 

School(s)

  • Instituut voor Sportstudies