Vak: Werkplekleren 5: Rijke leeromgeving credits: 5

Vakcode
ALVH22WPL5
Naam
Werkplekleren 5: Rijke leeromgeving
Studiejaar
2022-2023
ECTS credits
5
Taal
Nederlands
Coördinator
I. van Aart
Werkvormen
  • Hoorcollege
  • Intervisie
  • Opdracht
  • Stage, werk
  • Werkcollege
Toetsen
  • Werkplekleren 5: Rijke leeromgeving - Portfolio assessment

Leeruitkomsten

De opgedane kennis, vaardigheden en attitudes in Werkplekleren 5 dragen bij aan de volgende leeruitkomsten op eindniveau:

1 De startbekwame leerkracht creëert een veilige leeromgeving, waarin elke leerling op positieve wijze gestimuleerd wordt zich optimaal en gezond te ontwikkelen.   
2 De startbekwame leerkracht voert passende interventies uit op individueel en (sub)groepniveau ter bevordering van het leerproces van leerlingen.  
4 De startbekwame leerkracht ontwerpt planmatig onderwijs passend bij de doelgroep en verantwoordt zijn keuzes.
8 De startbekwame leerkracht werkt samen met collega’s en externen aan het verbeteren van de leeromgeving ten aanzien van het gezond opgroeien van leerlingen. 

Naast bovenstaande leeruitkomsten komen de leeruitkomsten 5 en 6 ook aan bod, maar deze worden niet getoetst. 

5 De startbekwame leerkracht evalueert zijn onderwijs, dat bijdraagt aan de zelfsturing van leerlingen, en past zo nodig aan. (Gericht op PDCA-cyclisch werken)  
6. De startbekwame leerkracht waardeert zijn beroepshouding en handelingsrepetoire door middel van reflectie op zijn opvattingen en bekwaamheden. 

 




 

Inhoud

Semesterthema: Rijke leeromgeving.  
 
Tijdens de module Werkplekleren 5 wordt twee dagen in de week  
stagegelopen bij de groepsleerkracht in het basisonderwijs. De focus ligt op de pedagogische, vakdidactische en vakinhoudelijke bekwaamheid. Daarbij is er specifiek aandacht voor een dynamische schooldag.  
 
De volgende onderwerpen komen aan bod:  
 
Pedagogisch competent: 
  • Realiseren van een veilig pedagogisch leerklimaat en de toepassing hiervan in de stagecontexten.  
  • Zicht krijgen op de belevingswereld, de motorische-, sociaal-emotionele en cognitieve/creatieve ontwikkeling van leerlingen in het basisonderwijs en hier rekening mee houden in het onderwijs. 
  • Aandacht voor groepsvorming in de gouden weken 
  • De student kan zijn manier van omgaan met de groep en individuele kinderen verantwoorden en gebruikt hierbij theoretische inzichten op dit gebied.  
 
Vakdidactisch competent 
  • De student kan betekenisvolle binnen- en buitenactiviteiten ontwerpen door bewegend leren te integreren in een vakgebied naar keuze.  
  • De student geeft dagdelen les waarbij er specifiek aandacht is voor een dynamische schooldag (energizers, bewegend leren, spelen op het schoolplein, actieve didactiek, etc.) 
  • Orde houden in de klas/ klassenmanagement tijdens een dynamische schooldag 
  
Vakinhoudelijk competent 
  • De student is in staat om de aangereikte kennis over bewegend leren toe te passen in zijn lespraktijk.  
 
Samenwerking: 
  • De student werkt samen met collega’s (bijv. groepsleerkrachten, vakleerkracht, pleinwachten, conciërge) bij het realiseren van een dynamische schooldag 
  • De student is in staat oudergesprekken te voeren waarin het functioneren van het kind in de klas besproken wordt 
 
 
De informatie wordt aangeboden en verwerkt tijdens (digitale) werkcolleges, stage en intervisiebijeenkomsten.  
 
 

 

School(s)

  • Instituut voor Sportstudies