Vak: Zorg1 Talentkrachtig onderwijs credits: 5

Vakcode
ALVH22ZORG1
Naam
Zorg1 Talentkrachtig onderwijs
Studiejaar
2022-2023
ECTS credits
5
Taal
Nederlands
Coördinator
T. Steenstra
Werkvormen
  • Gastcollege
  • Hoorcollege
  • Opdracht
  • Stage, werk
  • Werkcollege
Toetsen
  • Zorg1 Talentkrachtig onderwijs - Opdracht

Leeruitkomsten

De opgedane kennis, vaardigheden en attitudes in Werkplekleren 3 dragen bij aan de volgende  leeruitkomsten op eindniveau: 

PLU 1 De startbekwame leerkracht creëert een veilige leeromgeving, waarin elke leerling op positieve wijze gestimuleerd wordt zich optimaal en gezond te ontwikkelen.    
PLU2 De startbekwame leerkracht voert passende interventies uit op individueel en (sub)groepniveau ter bevordering van het leerproces van leerlingen.   
PLU4 De startbekwame leerkracht ontwerpt planmatig onderwijs passend bij de doelgroep en verantwoordt zijn keuzes.
PLU8 De startbekwame leerkracht werkt samen met collega's en externen aan het verbeteren van de leeromgeving ten aanzien van het gezond opgroeien van leerlingen.

 


 

Inhoud

Semesterthema: Talentkrachtig onderwijs 
Tijdens de  module Zorg1 wordt er stage gelopen in de zaal binnen het speciaal onderwijs. De focus van deze module ligt op de zorgkant van het onderwijs. Daarbij worden opgedane inzichten vanuit Onderwijs: Kennis en Inzicht 5 (OKI5) vertaald naar de praktijk en geoefend in werkcolleges en de stage (micro-niveau).  
 
Activiteiten: 
De student doorloopt onderdelen uit de cyclus van handelingsgericht werken (van Meersbergen & de Vries, 2020). De student verzamelt informatie over de groep in een groepsplan(overzicht) op het gebied van motoriek en sociaal-emotioneel gedrag. Hiervoor kunnen verschillende bronnen gebruikt worden zoals observaties, testgegevens, informatie uit de systemen van de school en gesprekken waaronder met de leerling zelf. In overleg met de stagecoach en eventuele andere professionals worden 3 leerlingen gesignaleerd die extra of een andere vorm van begeleiding nodig hebben. De student brengt vervolgens de onderwijsbehoeften in kaart. Op basis van die behoeften wordt een plan geformuleerd waarin de volgende aspecten in ieder geval. naar voren komen:  
  • Om welke leerling gaat het? (inclusief achtergrondinformatie) 
  • Welk doel stel ik voor de leerling? (opbrengst)  
  • Wat ga ik doen met deze leerling? (inhoud) 
  • Waarmee ga ik dat doen? (methodiek) 
  • Hoe ga ik dat doen? (aanpak) 
  • Organisatie (hoe lang, wie, waar) 
  • Evaluatie (wanneer is het doel behaald?) 
 
Het plan wordt tijdens semester 6 uitgevoerd en verder bijgesteld op basis van literatuur, peer review, en gesprekken met betrokkenen (denk aan coach/ouders etc.). De student verwerkt alle informatie (plannen, uitvoering, evaluaties en reflectie) in een portfolio.  
 
Toetsing: 
Portfolio  
 
De informatie wordt aangeboden en verwerkt tijdens (werk)colleges en stage.  
 

 

School(s)

  • Instituut voor Sportstudies