Vak: Onderwijs: Kennis en inzicht 1 credits: 5

Vakcode
ALVP20KI1
Naam
Onderwijs: Kennis en inzicht 1
Studiejaar
2022-2023
ECTS credits
5
Taal
Nederlands
Coördinator
E. Frerichs
Werkvormen
  • Hoorcollege
  • Werkcollege
Toetsen
  • Onderwijs: Kennis en inzicht 1 - Computer, organisatie ToetsCentrum

Leeruitkomsten

De module OKI levert een bijdrage aan de volgende programma leeruitkomst (PLU):  
PLU2: De opleidbare leerkracht creëert, gebaseerd op de kennisbasis, een leeromgeving waarin geleerd wordt.   
Doel hierbij is: 
De student is in staat om kennis en inzicht van de volgende onderdelen te reproduceren en toe te passen in praktijkvraagstukken:  

  • het ontwerpen van onderwijsactiviteiten met behulp van een instructiemodel  
  • het maken van positief contact met leerlingen waarbij rekening gehouden wordt met een veilig leerklimaat  
  • passende werkvormen om leerlingen actief te laten leren waarbij rekening wordt gehouden met kenmerken van de doelgroep  
  • didactiek passend bij behandelde onderwijsconcepten en maatschappelijke ontwikkelingen   
  • het beroep van sportleraar en leraar basisonderwijs vanuit een breed perspectief en wettelijke kaders  
  • veelgebruikte terminologie in het beroep van sportleraar en leraar basisonderwijs  

 

Inhoud

Semesterthema: oriëntatie op de opleiding en het beroep. 
 
In Onderwijs: Kennis en inzicht 1 wordt informatie gegeven over het werkveld en de taken van een sportleraar en groepsleerkracht basisonderwijs in het algemeen. Er wordt op macroniveau een beeld geschetst van het Nederlands onderwijs en de ontwikkelingen in het onderwijs en in de samenleving. Op mesoniveau een beeld van de doelgroep, onderwijsconcepten en modellen. Op microniveau wordt het directe instructiemodel ingeoefend, met aandacht voor organisatie en veiligheid.  
Macro: 
  • Wettelijke kaders (met aandacht voor kerndoelen)  
  • De rol van de leraar in een breed perspectief geplaatst (waaronder de geschiedenis, opvattingen en mensbeeld, ontwikkelingen maatschappij)   
Meso:  
  • Onderwijs (waaronder onderwijsconcepten, veilig leerklimaat, kenmerken van de doelgroep, didactisch analysemodel)  
  • De rol van de leraar (communiceren, reflecteren)  
 Micro:  
  • Pedagogisch-didactisch handelen in de praktijk (met aandacht voor didactische werkvormen waarbij organisatie, instructie geven en veiligheid aan bod komen) 
 
Voor de hoor- en werkcolleges dient rekening gehouden te worden met voorbereidingstaken. De toets bestaat uit een meerkeuzetoets (driekeuze) waarin zowel reproducerende vragen als toepassingsvragen naar de beroepspraktijk worden gesteld, en open vragen op het niveau van duiden en toepassen.  
 
De student dient de theorie ook elders te verwerken en vertalen; in het werkplekleren en in de ontwerpen en uitvoering van onderwijs- en bewegingsactiviteiten.  
 
Voor de actuele literatuur wordt verwezen naar de studiehandleiding. 
Er zijn, naast de verplichte literatuurlijst geen aanvullende kosten verbonden aan deze onderwijscode.  

 

School(s)

  • Instituut voor Sportstudies