Vak: Professionele Identiteit credits: 5
- Vakcode
- ALVP20PI1
- Naam
- Professionele Identiteit
- Studiejaar
- 2022-2023
- ECTS credits
- 5
- Taal
- Nederlands
- Coördinator
- P.R. Tesselaar
- Werkvormen
-
- Action learning
- Opdracht
- Practicum / Training
- Werkcollege
- Toetsen
-
- MFA - Computer, organisatie ToetsCentrum
- Outdoorexperience - Actieve participatie
- Professionele Identiteit - Portfolio assessment
Leeruitkomsten
De module PI levert een bijdrage aan de volgende programma leeruitkomsten op eindniveau (PLU):
PLU 1 De startbekwame leerkracht creëert een veilige leeromgeving, waarin elke leerling op positieve wijze gestimuleerd wordt zich optimaal en gezond te ontwikkelen.
PLU 2 De startbekwame leerkracht voert passende interventies uit op individueel en (sub)groepsniveau ter bevordering van het leerproces van leerlingen.
PLU 3 De startbekwame leerkracht creëert, gebaseerd op de kennisbasis, een leeromgeving waarin geleerd wordt.
PLU 4 De startbekwame leerkracht ontwerpt planmatig onderwijs passend bij de doelgroep en verantwoordt zijn keuzes.
PLU 5 De startbekwame leerkracht evalueert zijn onderwijs, dat bijdraagt aan de zelfsturing van leerlingen, en past zo nodig aan. (Gericht op PDCA-cyclisch werken)
PLU 6 De startbekwame leerkracht waardeert* zijn beroepshouding en handelingsrepertoire door middel van reflectie op zijn opvattingen en bekwaamheden.
PLU 7 De startbekwame leerkracht verbetert zijn eigen beroepspraktijk door praktijkgericht onderzoek.
PLU 8 De startbekwame leerkracht werkt samen met collega's en externen aan het verbeteren van de leeromgeving ten aanzien van het gezond opgroeien van leerlingen.
Module leeruitkomsten die bij module DIDBO getoetst worden zijn:
PLU 1 De startbekwame leerkracht creëert een veilige leeromgeving, waarin elke leerling op positieve wijze gestimuleerd wordt zich optimaal en gezond te ontwikkelen.
PLU 2 De startbekwame leerkracht voert passende interventies uit op individueel en (sub)groepsniveau ter bevordering van het leerproces van leerlingen.
PLU 3 De startbekwame leerkracht creëert, gebaseerd op de kennisbasis, een leeromgeving waarin geleerd wordt.
PLU 4 De startbekwame leerkracht ontwerpt planmatig onderwijs passend bij de doelgroep en verantwoordt zijn keuzes.
PLU 5 De startbekwame leerkracht evalueert zijn onderwijs, dat bijdraagt aan de zelfsturing van leerlingen, en past zo nodig aan. (Gericht op PDCA-cyclisch werken)
PLU 6 De startbekwame leerkracht waardeert* zijn beroepshouding en handelingsrepertoire door middel van reflectie op zijn opvattingen en bekwaamheden.
PLU 7 De startbekwame leerkracht verbetert zijn eigen beroepspraktijk door praktijkgericht onderzoek.
PLU 8 De startbekwame leerkracht werkt samen met collega's en externen aan het verbeteren van de leeromgeving ten aanzien van het gezond opgroeien van leerlingen.
Module leeruitkomsten die bij module DIDBO getoetst worden zijn:
- De student presenteert zijn/haar professionele identiteit. Wie ben je, en wie wil je zijn voor de wereld van morgen (PLU1)
- De student deelt een verhaal over zijn/haar professionele identiteit, waarin een relatie tussen verleden, heden en toekomst wordt gelegd (PLU2)
- De student kan bij zichzelf oude patronen herkennen, heroverwegen en nieuwe passend bij zijn/haar kwaliteiten, delen (PLU3)
- De student kan voorbeelden geven hoe zijn persoonlijke kwaliteiten bijdragen aan het functioneren van zijn/haar omgeving (PLU4)
- De student ondersteunt zijn/haar presentatie over professionele identiteit met modellen (PLU5)
Inhoud
Professionele identiteit gaat over wie je bent, wat onvervreemdbaar van jou is, waardoor je overeind blijft in elke situatie. Je bent herkenbaar voor anderen. Door alle dynamiek en snelle veranderingen wordt weten wat jouw basis is steeds belangrijker.
Onderdelen van PI zijn:
Onderdelen van PI zijn:
- Outdoor experience Ardennen
- Toetsing d.m.v. (groeps-) gesprek-portfolioassessment
- MFA
Opgenomen in opleiding(en)
School(s)
- Instituut voor Sportstudies