Vak: Taal 1 credits: 5

Vakcode
ALVP20TAAL1
Naam
Taal 1
Studiejaar
2022-2023
ECTS credits
5
Taal
Nederlands
Coördinator
T.E. Hofstede
Werkvormen
  • Hoorcollege
  • Opdracht
  • Werkcollege
Toetsen
  • Taal 1 - Opdracht

Leeruitkomsten

De module taal levert een bijdrage aan de volgende programma leeruitkomsten in de propedeuse (PLUP): 
PLUP 1 De opleidbare leerkracht voert zelfontworpen onderwijsactiviteiten uit waarbij hij op een positieve manier contact maakt met leerlingen.  
PLUP 3 De opleidbare leerkracht gebruikt bij het lesgeven eenvoudige didactische vuistregels zoals omschreven in de landelijke kennisbasis.  
PLUP 5 De opleidbare leerkracht waardeert* het beroep en de bijbehorende beroepshouding en handelingsrepertoire met behulp van studenten en coaches.  
PLUP 7 De opleidbare leerkracht werkt samen met medestudenten en collega's om de leeromgeving van leerlingen te verbeteren. 

 

Inhoud

Didactiek 
  • De student past de tussendoelen van het taalonderwijs op de basisschool toe bij het vormgeven van thematische activiteiten gericht op mondelinge taalvaardigheid en geletterdheidsontwikkeling. 
  • De student ontwerpt met behulp van didactische inzichten betekenisvol taalonderwijs voor basisschoolleerlingen, rekening houdend met kenmerken van een stimulerende leeromgeving. 
Eigen taalvaardigheid 
  • De student leest toegepast wetenschappelijke teksten op 4F-niveau[1] over mondelinge taalontwikkeling en geletterdheid in het basisonderwijs. 
  • De student voert, naar aanleiding van de gelezen artikelen, gesprekken met medestudenten en docent over de inhoud ervan met als doel begripsverhoging en uitbreiding van het didactisch repertoire. 
  • De student voert met medestudenten en docent gesprekken waarin de literaire competentie wordt aangetoond.  
Onderliggende begripskennis voor het behalen van de leeruitkomsten 
  • De student past de begrippen toe, met betrekking tot mondelinge taalvaardigheid en geletterdheid uit de Kennisbasis Taal.  
  • De student past de wettelijke kaders toe voor mondeling- en schriftelijk taalonderwijs (kerndoelen, tussendoelen en de referentieniveau. 
Bovengenoemde inhouden worden getoetst met voorwaardelijke college-opdrachten (actieve participatie) en een schriftelijke toets. In het beoordelingsformulier van Taal staan de voorwaardelijke eisen genoemd en bij een 'voldaan' resultaat en een voldoende op de schriftelijke toets worden de 5 credits toegekend. 

 

School(s)

  • Instituut voor Sportstudies