Vak: Werkplek-leren 2: Het realiseren van leren bij kinderen credits: 10
- Vakcode
- ALVP21WPL2
- Naam
- Werkplek-leren 2: Het realiseren van leren bij kinderen
- Studiejaar
- 2022-2023
- ECTS credits
- 10
- Taal
- Nederlands
- Coördinator
- J.J. Nieuwenhuis
- Werkvormen
-
- Stage, werk
- Werkcollege
- Toetsen
-
- WPL2 Realiseren van leren bij kinderen - Portfolio assessment
Leeruitkomsten
Aansluitend bij programma leeruitkomsten:
1. De opleidbare leerkracht voert zelfontworpen onderwijsactiviteiten uit waarbij hij op een positieve manier contact maakt met leerlingen.
3. De opleidbare leraar gebruikt bij het lesgeven eenvoudige didactische vuistregels zoals omschreven in de landelijke kennisbasis.
6. De opleidbare leerkracht ontwikkelt zijn onderzoekende houding door het in groepsverband uitvoeren van praktijkgericht onderzoek.
7. De opleidbare leerkracht werkt samen met medestudenten en collega’s om de leeromgeving van leerlingen te verbeteren.
1. De opleidbare leerkracht voert zelfontworpen onderwijsactiviteiten uit waarbij hij op een positieve manier contact maakt met leerlingen.
3. De opleidbare leraar gebruikt bij het lesgeven eenvoudige didactische vuistregels zoals omschreven in de landelijke kennisbasis.
6. De opleidbare leerkracht ontwikkelt zijn onderzoekende houding door het in groepsverband uitvoeren van praktijkgericht onderzoek.
7. De opleidbare leerkracht werkt samen met medestudenten en collega’s om de leeromgeving van leerlingen te verbeteren.
Inhoud
Stage: Bewegingsonderwijs in de zaal en onderwijs in de klas in het primair onderwijs.
Voor deze stage wordt de student 1 dag vrij geroosterd van lessen op de opleiding. De stage wordt uitgevoerd op een basisschool waarbij de student meedraait in de klas bij een groepsleerkracht en, indien mogelijk, in de zaal bij een vakleerkracht/vakspecialist bewegingsonderwijs of in de speelzaal (groep 1-2). De omvang van de stage is twee dagdelen waarbij gestreefd wordt naar een gelijkwaardige verdeling over klas en zaal.
Centraal staat het realiseren van leren bij kinderen. Dit wordt gerealiseerd door het ontwerpen van passende lesactiviteiten en het aanbieden van lessen zowel in de zaal (plein/sportveld) als in de klas. De student evalueert deze lessen zelf maar ook met de coaches, medestudenten en opleidingsdocenten. De studenten maken een portfolio waarin o.a. uitgewerkte observaties, lesvoorbereidingen en evaluaties zijn opgenomen.
Onderzoek: Observaties + dataverwerking + conclusies trekken
De student verdiept zich in de ontwikkeling van kinderen in het basisonderwijs. Tijdens de stage gaat de student de ontwikkeling van enkele kinderen in kaart brengen door middel van verschillende observaties (onderzoek).
Voor deze stage wordt de student 1 dag vrij geroosterd van lessen op de opleiding. De stage wordt uitgevoerd op een basisschool waarbij de student meedraait in de klas bij een groepsleerkracht en, indien mogelijk, in de zaal bij een vakleerkracht/vakspecialist bewegingsonderwijs of in de speelzaal (groep 1-2). De omvang van de stage is twee dagdelen waarbij gestreefd wordt naar een gelijkwaardige verdeling over klas en zaal.
Centraal staat het realiseren van leren bij kinderen. Dit wordt gerealiseerd door het ontwerpen van passende lesactiviteiten en het aanbieden van lessen zowel in de zaal (plein/sportveld) als in de klas. De student evalueert deze lessen zelf maar ook met de coaches, medestudenten en opleidingsdocenten. De studenten maken een portfolio waarin o.a. uitgewerkte observaties, lesvoorbereidingen en evaluaties zijn opgenomen.
Onderzoek: Observaties + dataverwerking + conclusies trekken
De student verdiept zich in de ontwikkeling van kinderen in het basisonderwijs. Tijdens de stage gaat de student de ontwikkeling van enkele kinderen in kaart brengen door middel van verschillende observaties (onderzoek).
Opgenomen in opleiding(en)
School(s)
- Instituut voor Sportstudies