Vak: Occupatie credits: 15

Vakcode
BVVP15OCC
Naam
Occupatie
Studiejaar
2022-2023
ECTS credits
15
Taal
Nederlands
Coördinator
A.H.W. Groen
Werkvormen
  • Action learning
  • Hoorcollege
  • Individueel
  • Projectonderwijs
  • Werkcollege
Toetsen
  • Occ Buitenwerkplaats - Opdracht
  • Occ Mens & Omgev - Computer, organisatie ToetsCentrum
  • Occ Onderz & Ontwerp - Opdracht
  • Occ Professionele Identiteit - Portfolio assessment
  • Occ Techn & Constr - Computer, organisatie ToetsCentrum

Leeruitkomsten

Leeruitkomsten: 
  • O&O: student kent het begrip onderzoek en kan dit onder sturende begeleiding toepassen op een eenvoudig bouwwerk in een bekende context.
  • O&O: student kent het begrip methodisch ontwerpen en kan dit onder sturende begeleiding toepassen op een eenvoudig bouwwerk in een bekende context.
  • O&O: student kan onder sturende begeleiding eenvoudige schetsen en tekeningen maken bij onderzoek en ontwerp van een eenvoudig bouwwerk in een bekende context.
  • T&C: Kan berekeningsmethoden vanuit de meetkunde en algebra met betrekking tot eenvoudige bouwkundige constructies herkennen en toepassen;
  • T&C: Kan de sterkte en stabiliteit van eenvoudige bouwkundige constructies herkennen, benoemen en verklaren.
  • T&C: Kan de verschillende bouwmethoden en bouwdelen van een bouwwerk verklaren en kan de belangrijkste kenmerken van deze bouwdelen in een bouwwerk herkennen;
  • T&C: Kan de begrippen warmte en vocht in relatie tot een eenvoudig bouwwerk herkennen, berekenen en toepassen.
  • M&O: kan de relevante partijen in het speelveld benoemen en de verschillende bestuurslagen herkennen
  • M&O: kan de theoretische kaders van de lagenbenadering benoemen
  • M&O: kan ruimtelijke wetten en bouwwetgeving begrijpen en op eenvoudig niveau toepassen met betrekking tot een bouwwerk in zijn contex
  • BWP: kan voor een project, in een gegeven context, een materiaalonderzoek doen
  • BWP: kan ten aanzien van het eindresultaat een uitvoeringsplan maken, deze uitvoeren en het proces documenteren
  • BWP: kan op professionele wijze communiceren en samenwerken
  • BWP: kan het eindproduct en proces evalueren en, waar nodig, bijstellen
  • Professionele identiteit: De student leert naast de opleiding en het studeren op de hogeschool, ook zijn eigen sterke punten kennen en deze correct te verwoorden. Daarmee werkt de student ook aan de Nederlandse uitdrukkings- en taalvaardigheid. Student reflecteert op de eerste onderwijsperiode, de eigen sterke punten en hoe het eigen handelen heeft bijgedragen aan de resultaten gedurende deze periode.

Inhoud

In deze onderwijseenheid staat het thema Occupatie centraal. Occupatie is de bovenste laag uit de zogenoemde ‘lagenbenadering’. Iedere periode in de propedeuse maakt de student kennis met één van de lagen uit deze methodiek. Occupatie staat voor bebouwing voor menselijke activiteiten, zoals wonen, werken en recreëren. Deze laag kent een hoge veranderingssnelheid; veranderingen voltrekken zich veelal binnen één generatie (10-40 jaar).
 
Focus
Binnen het thema Occupatie, wordt bijzondere aandacht besteed aan de invalshoek van Tijdelijkheid. Dit gezien het kenmerk van hoge veranderingssnelheid in deze laag. Die focus op Tijdelijkheid komt voornamelijk terug in de Buitenwerkplaats en bij Talentcoaching.
 
Opbouw
De onderwijseenheid Occupatie is onderverdeeld in vijf ‘bouwstenen’: Mens & Omgeving, Techniek & Constructie, Onderzoek & Ontwerp, de Buitenwerkplaats en Talentcoaching.
-          Binnen Mens & Omgeving worden relaties tot omgeving, cultuur, werkveld  en maatschappij behandeld;
-          Bij Techniek & Constructie worden de onderwerpen bouwmaterialen, bouwmethoden, bouwfysica (klimaat, energie), mechanica (krachtenleer) en wiskunde (algebra) behandeld;
-          Onderzoek & Ontwerp gaat in op onderzoeksmethoden en -technieken en ontwerpen in relatie tot een eenvoudig bouwwerk;
-          De Buitenwerkplaats staat in het teken van ontwikkelen en ontwerpen van een tijdelijk evenement, uitmondend in een innovatief ontwerp voor tijdelijke bouwwerken die demontabel en verplaatsbaar zijn. Context de stad Groningen;
-          Talentcoaching steekt in op Tijdelijkheid, integraliteit en het kennen van je eigen kwaliteiten.
De inhoud van de onderwijseenheid wordt met verschillende vormen van onderwijs aangeboden. Samengevat zijn dit theoretisch leren (hoor- en werkcolleges), ervaringsleren (Buitenwerkplaats) en portfolioleren (Talentcoaching).