Vak: Project credits: 10

Vakcode
COVB22PRJ1
Naam
Project
Studiejaar
2022-2023
ECTS credits
10
Taal
Engels, Nederlands
Coördinator
V.H.A. Mulder
Werkvormen
  • Opdracht
  • Projectonderwijs
  • Supervisie
Toetsen
  • Ondernemend Adviseren - Overige toetsing
  • Project - Overige toetsing

Leeruitkomsten

De volgende Competenties en leeruitkomsten worden op niveau 3 getoetst (Competentie 1 op niveau 2):
1.            Context & strategie
•              Maakt een analyse van de markt, de trends en ontwikkelingen in de beoogde regio, gebaseerd op de opdracht van de klant en de gevolgen die dit kan hebben om een relevante oplossing te bieden voor de klant, passend in de communicatiestrategie van de organisatie.
 
 
2. Doelgroep & gedrag
•              Maakt een analyse van de wensen en randvoorwaarden van de klant, relevante stakeholders, potentiële zakenpartners en klanten door gebruik te maken van ontwerpgerichte technieken.
•              Evalueert kritisch informatie en gebruikte bronnen en vertaalt dat naar een programma van eisen voor een professioneel communicatieproduct dat een afdoende oplossing biedt voor het probleem van de klant.
•              Ontwikkelt een innovatief concept voor een professioneel product dat past binnen de  strategische doelen en doelgroep van de klant.
 
3. Concept & creatie
•              Vertaalt het gekozen innovatief concept in een professioneel product (of professionele producten) en verantwoordt hoe het past binnen de doelstellingen van de organisatie.
 
4. Planning & organisatie
•              Maakt een opzet van de implementatie van de communicatiestrategie inclusief testen, verbeteringen en een planning.
 
5. Overtuiging & draagvlak
•              Presenteert de relevante resultaten van het advies op een attractieve wijze en communiceert overtuigend met de klant gedurende het proces.
 
6. Verbinding & begeleiding
•              Laat een proactieve, ondernemende  houding zien gedurende het werken aan het project.
 
 
 

Inhoud

Een studententeam werkt in de rol van professionele junior communicatieadviseur voor een externe opdrachtgever. De studenten voeren onderzoek uit met het doel  een specifiek communicatieprobleem van een opdrachtgever in kaart te brengen en oplossingsrichtingen aan te dragen.
De studenten ontwikkelen eerst inzicht in het probleem en stellen een plan van aanpak (Project Initiatie Document) op en geven hierin aan:
- Probleemdefinitie
- Projectdoelstelling
- Randvoorwaarden
- Projectaanpak
- Resultaat
- Communicatieagenda
Na een oriëntatiefase voeren de studenten onderzoek uit naar de ontwerpcriteria van het beroepsproduct.
Op basis van het programma van eisen worden de ideeën geconcretiseerd. De meest kanshebbende oplossing wordt als communicatie canvas gepresenteerd aan de opdrachtgever.
De meest veelbelovende oplossing wordt verder ontwikkeld in een eerste prototype.
Dit- eventueel schetsmatige- prototype wordt voorgelegd aan verschillende experts.
Doel hiervan is vast te stellen of de oplossing overeenkomt met de ontwerpcriteria uit het programma van eisen. Op basis van een evaluatieverslag wordt het beroepsproduct bijgesteld.
Deliverables:
PID, onderzoeksrapport resulterend in programma van eisen, communicatie canvas (inclusief creatieve idee), prototype, evaluatierapport, defintieve eindversie van het beroepsproduct en reflectierapport.

Daarbij nemen  de studenten deel aan de training Ondernemend adviseren: de arbeidsmarkt vraagt om communicatieprofessionals die out-of-the-box kunnen denken en ondernemend zijn!
In de tweedaagse training Ondernemend Adviseren wordt aandacht besteed aan persoonlijke effectiviteit, de behoeften van opdrachtgevers en gesprekken die je hiermee voert. Daarbij speelt je eigen persoonlijkheid en geloofwaardigheid, onderhandelings- en adviesvaardigheden en het vermogen om te reflecteren op gedrag een belangrijke rol. De training bereidt je voor op de rol van zelfstandig communicatieprofessional bij het afstuderen en daarna.

Sleutel woorden: gespreksvaardigheden, ondernemendheid, adviesvaardigheden, creativiteit

Opgenomen in opleiding(en)

School(s)

  • Instituut voor Communicatie, Media & IT