Vak: Project Innovatiewerkplaats credits: 10

Vakcode
COVB22PRJI
Naam
Project Innovatiewerkplaats
Studiejaar
2022-2023
ECTS credits
10
Taal
Nederlands
Coördinator
S.T. Sixma
Werkvormen
  • Opdracht
  • Projectonderwijs
  • Supervisie
Toetsen
  • Ondernemend Adviseren - Overige toetsing
  • Project Innovatiewerkplaats - Overige toetsing

Leeruitkomsten

De volgende leeruitkomsten worden op niveau 3 getoetst (nummer 1 op niveau 2):

1.            Context & strategie
•              Maakt een analyse van de markt, de trends en ontwikkelingen in de beoogde regio, gebaseerd op de opdracht van de klant en de gevolgen die dit kan hebben om een relevante oplossing te bieden voor de klant, passend in de communicatiestrategie van de organisatie.
 
 
2. Doelgroep & gedrag
•              Maakt een analyse van de wensen en randvoorwaarden van de klant, relevante stakeholders, potentiële zakenpartners en klanten door gebruik te maken van ontwerpgerichte technieken.
•              Evalueert kritisch informatie en gebruikte bronnen en vertaalt dat naar een programma van eisen voor een professioneel communicatieproduct dat een afdoende oplossing biedt voor het probleem van de klant.
•              Ontwikkelt een innovatief concept voor een professioneel product dat past binnen de  strategische doelen en doelgroep van de klant.
 
3. Concept & creatie
•              Vertaalt het gekozen innovatief concept in een professioneel product (of professionele producten) en verantwoordt hoe het past binnen de doelstellingen van de organisatie.
 
3.Concept & creatie en 4. Planning & organisatie
•              Maakt een opzet van de implementatie van de communicatiestrategie inclusief testen, verbeteringen en een planning.
 
5. Overtuiging & draagvlak
•              Presenteert de relevante resultaten van het advies op een attractieve wijze en communiceert overtuigend met de klant gedurende het proces.
 
6. Verbinding & begeleiding
•              Laat een proactieve, ondernemende  houding zien gedurende het werken aan het project.
 

Inhoud

Een studententeam werkt in de rol van professionele communicatieadviseur voor een van de innovatiewerkplaatsen van de Hanzehogeschool Groningen. De innovatiewerkplaats geeft de studenten de mogelijkheid om multidisciplinaire projecten uit te voeren met een innovatief karakter, gekoppeld aan onderzoek vanuit een van de lectoraten. De studenten ontwikkelen een beroepsproduct voor de opdrachtgever op basis van onderzoek. Voorbeelden van beroepsproducten zijn: een video, korte film, social media strategie, marketingcommunicatieplan, een event, een huisstijl, een website, etc.
 
De studenten ontwikkelen eerst inzicht in het probleem en stellen een plan van aanpak (Project Initiatie Document) op en geven hierin aan:
- Probleemdefinitie
- Projectdoelstelling
- Randvoorwaarden
- Projectaanpak
- Resultaat
- Communicatieagenda
Na een oriëntatiefase voeren de studenten onderzoek uit naar de ontwerpcriteria van het beroepsproduct.
Op basis van het programma van eisen worden de ideeën geconcretiseerd. De meest kanshebbende oplossing wordt als communicatie canvas gepresenteerd aan de opdrachtgever.
De meest veelbelovende oplossing wordt verder ontwikkeld in een eerste prototype.
Dit- eventueel schetsmatige- prototype wordt voorgelegd aan de doelgroep en verschillende experts.
Doel hiervan is vast te stellen of de oplossing overeenkomt met de ontwerpcriteria uit het programma van eisen. Op basis van een evaluatieverslag wordt het beroepsproduct bijgesteld.
Deviverables:
PID, onderzoeksrapport resulterend in programma van eisen, communicatie canvas (inclusief creatieve idee), prototype, evaluatierapport, defintieve eindversie van het beroepsproduct en reflectierapport.
-
 

Opgenomen in opleiding(en)

School(s)

  • Instituut voor Communicatie, Media & IT