Vak: Copywriting credits: 5

Vakcode
COVB22TLS3
Naam
Copywriting
Studiejaar
2022-2023
ECTS credits
5
Taal
Nederlands
Coördinator
J.I.M. Keupink
Werkvormen
  • Practicum / Training
Toetsen
  • Copywriting - Overige toetsing

Leeruitkomsten

  • De student ontwikkelt Nederlandstalige copy voor zelfgekozen merken en doelgroepen van die merken, gebaseerd op eigen desk research.
  • De student verantwoordt hoe zijn copy aansluit op de merkidentiteit en tone of voice van het gekozen merk, gebaseerd op eigen desk research.
  • De student evalueert de kwaliteit van bestaande copy van het zelfgekozen merk op basis van schrijfstijl, tone of voice, en aansluiting op communicatiedoelen en de beoogde doelgroep.
  • De student adviseert het merk hoe het de bestaande copy kan verbeteren en breder in kan zetten, op basis van visie en missie van de organisatie.

Competenties
Concept en creatie
Overtuiging en draagvlak
 

Inhoud

Goede copy (wervende teksten) schrijven is een belangrijke basisvaardigheid om goede relaties met klanten op te bouwen. Of het nu gaat om tekst op een website, enkele zinnen in een tv-commercial, de slogan op een poster of een pakkende onderwerpregel in een direct mail, een copywriter maakt de eerste interactie tussen organisaties en doelgroepen mogelijk. Deze keuzemodule richt zich op het schrijven van copy voor offline media (denk bijvoorbeeld aan flyers, posters, advertentieteksten en commercials) én voor online media (landingspagina’s, blogs en vlogs).
Gedurende deze module leert de student om stapsgewijs copy te schrijven, vanaf het eerste moment van inspiratie tot de laatste redactieronde voordat de communicatieuitingen de wereld ingaan. De student ontwerpt een portfolio met meerdere uitingen op basis van een zelfgekozen merk en evalueert een aantal bestaande uitingen van dat merk.
 

Opgenomen in opleiding(en)

School(s)

  • Instituut voor Communicatie, Media & IT