Vak: Ethiek in bedrijf credits: 5

Vakcode
HDDA1EIB
Naam
Ethiek in bedrijf
Studiejaar
2022-2023
ECTS credits
5
Taal
Nederlands
Coördinator
H.L.G.M. Hogenhuis
Werkvormen
  • Hoorcollege
  • Werkcollege
Toetsen
  • LOP 1C - Overige toetsing
  • Portfolio - Portfolio assessment

Leeruitkomsten

  1. De student kan beschrijven wat de rol van een HRM-er is bij het thema ethiek in een organisatie en het belang van ethiek voor het beroep van een HRM-er
  2. De student vergelijkt en benoemt relevante verschillen in gedragscodes (beroeps-, branche of bedrijfscode) en kan hier onderbouwde uitspraken rond het doel, de opbouw en de praktische werkbaarheid over doen.
  3. De student kan in de rol van een aankomend beroepsbeoefenaar een ethisch vraagstuk op persoonlijk, bedrijfs- of maatschappelijk niveau analyseren en m.b.v. de stappen uit de ethische cyclus ontwikkelt de student een beargumenteerd oordeel over dit vraagstuk.
  4. De student reflecteert individueel aan de hand van een (actuele) case of opdracht op zijn persoonlijke waardepatroon en kan m.b.t. ethische begrippen en ethische theorieën de reflectie onder woorden brengen en onderbouwen.
  5. De student kan in de rol van aankomend beroepsbeoefenaar helder en correct schriftelijk rapporteren
  
Aan de leeruitkomsten is ook een aantal beroepsvaardigheden en beroepshoudingen gekoppeld. Beroepsvaardigheid is het vermogen om een handeling bekwaam uit te voeren of een probleem op te lossen. De beroepshouding is het gedrag dat iemand laat zien als beroepsbeoefenaar. Binnen dit project werken we aan de volgende vaardigheden en houdingen:   
 
Beroepsvaardigheden
  • Problemen oplossen
  • Samenwerken
  • Schriftelijk rapporteren

Beroepshoudingen
  • Handelend volgens professionele waarden en normen.
  • Besef van beroepscodes, (ethische) beroepsdilemma’s, duurzaamheid en (inter)cultureel bewustzijn
  • Organisatiesensitiviteit en omgevingsbewustzijn

Inhoud

In de beroepspraktijk kun je als hr-professional te maken krijgen met morele dilemma’s. Mag je als intercedent selecteren op afkomst als de opdrachtgever dat wil? Op welke wijze mag je informatie verzamelen over sollicitanten? Moeten de pensioenpremies even wat lager zodat nu het besteedbaar inkomen hoger is? Aan wie geef je salarisgegevens door? Wat doe je met rokende medewerkers die regelmatig ziek zijn? Doen we eerst maar even een tijdelijk contract om in feite de proeftijd op te rekken naar een jaar? Wat zijn eerlijke beoordelingscriteria? Hoe houd je vergoedingen buiten de boeken, zodat medewerkers minder belasting hoeven te betalen? Mag je een familielid extra helpen bij een sollicitatie? Hoever ga je met het aanpassen van roosters zodat werknemers met kinderen in de vakantie vrij kunnen nemen? Hoeveel zorgverlof moet een medewerker krijgen die nog een stuwmeer aan verlof heeft staan? Soms is het heel duidelijk wat wel en niet mag. In andere gevallen ligt het genuanceerder.
In deze cursus staat het handelen van de organisatie centraal, en in het bijzonder het handelen van de hr-professional. De student ontwikkelt zijn morele competenties. Daaronder verstaan we het volgende:
  • Morele sensitiviteit: het vermogen om maatschappelijke en ethische kwesties te herkennen en benoemen
  • Moreel analysevermogen: het vermogen een moreel probleem te analyseren in termen van feiten, waarden, betrokkenen en hun belangen
  • Morele creativiteit: het vermogen om verschillende handelingsmogelijkheden te bedenken om met het morele probleem om te gaan in het licht van de relevante waarden en feiten
  • Moreel oordeelsvermogen: het vermogen om met behulp van de ethisch denkkaders (waaronder normatief ethische theorieën en bedrijfscodes) een moreel oordeel te vellen over de handelsmogelijkheden behorende bij het morele probleem
  • Morele besluitvaardigheid: het vermogen om te reflecteren op de verschillende ethische denkkaders en om een beslissing te nemen op basis van die reflectie
  • Argumentatievermogen: het vermogen om de ethische aspecten van je denken en handelen te rechtvaardigen, te bediscussiëren en te evalueren met vakgenoten en niet-vakgenoten

Opgenomen in opleiding(en)

School(s)

  • Instituut voor Bedrijfskunde