Vak: Loopbaanontwikkeling voor Professionals 2 credits: 1

Vakcode
HDDA8LOP2
Naam
Loopbaanontwikkeling voor Professionals 2
Studiejaar
2022-2023
ECTS credits
1
Taal
Nederlands
Coördinator
M. Douwes
Werkvormen
  • Intervisie
  • Opdracht
Toetsen
  • Portfolio - Portfolio assessment

Leeruitkomsten

Leeruitkomsten jaar 2:

  • De student reflecteert op het eigen professionele handelen en de ontwikkeling van zijn beroepscompetenties door middel van inbreng en bespreking van casuïstiek. Daarbij analyseert hij vanuit verschillende invalshoeken onder begeleiding van een medestudent op systematische wijze de casuïstiek met hulp van verschillende intervisiemodellen. De nadruk van de reflectie ligt op het waarom van het eigen handelen en het ontdekken van patronen. 

 


  

Inhoud

In het eerste jaar heeft de student kennisgemaakt met het studieonderdeel LoopbaanOntwikkeling voor Professionals (LOP). De student heeft in dat jaar een start gemaakt met de bewustwording van zijn eigen professionaliteit in de HR-context. Het eerste semester stond in het teken van een kennismaking met elkaar en met de opleiding. In het tweede semester heeft de student kennisgemaakt met intervisie en (het belang van) reflecteren op ingebrachte casuïstiek. Ook heeft hij een start gemaakt met het schrijven van reflectieverslagen.
Het tweede jaar van de Ad-opleiding is voor LOP gericht op de verdieping van het professionele gedrag van de student en het handelen in de HR-context. Dit betekent dat de student in het tweede jaar nog structureel intervisie beoefent met zijn LOP-groep, interessante casuïstiek aanlevert om daar als individu en als groep op te reflecteren en van te leren. De groep en de docent nemen de vrijheid om naast de systematische intervisie aandacht te besteden aan zaken die op dat moment op de voorgrond treden en voor verdieping zorgen. De docent en de groep kiezen werkvormen die aansluiten bij de leervragen van de groep. Het boek Persoonlijke kwaliteit (zie verplichte literatuur) biedt hier praktische mogelijkheden voor die zowel op individueel als op groepsniveau bijdragen aan competentieontwikkeling.
 
In de laatste fase van de studie nemen concrete ervaringen, met een toenemend beroep op zelfstandigheid en professionaliteit, zowel in de opleiding als in het werk een grotere plaats in. De student vergroot zijn eigen deskundigheid en professionaliteit door o.a.:
 
Problematiseren, analyseren en verhelderen van het professioneel handelen.
Optimaliseren van de kwaliteit van het persoonlijk beroepsmatig functioneren.
Adviseren en aandragen van oplossingsalternatieven.
Actief luisteren, tonen van inlevingsvermogen en reflecteren.
Feedback geven en ontvangen.
Reflecteren op de eigen competentieverwerving.
Bewust worden van de rol, positie en de verhouding van de HRM-er in een bedrijf.
Kennisgebieden
Ethiek
HR-marketing
HR-werkterreinen
Loopbaanmanagement
Loopbaanbegeleiding en -coaching
 
De student ontvangt van de opleiding begeleiding bij het (zelf) leren reflecteren, krijgt ondersteuning bij het zoeken naar oplossingen voor studieproblemen en wordt gestimuleerd om kwaliteiten optimaal in te zetten.

Opgenomen in opleiding(en)

School(s)

  • Instituut voor Bedrijfskunde