Vak: Overstijgende module bachelor verpleegkundige vaardigheden en kennis credits: 2

Vakcode
HVMB21OMBM
Naam
Overstijgende module bachelor verpleegkundige vaardigheden en kennis
Studiejaar
2022-2023
ECTS credits
2
Taal
Nederlands
Coördinator
A.W. Feitsma-Spithoff
Werkvormen
  • Practicum / Training
Toetsen
  • Performancetoets zorg verlenen - Performance assessment
  • Verpleegkundig rekenen - Computer, organisatie ToetsCentrum

Leeruitkomsten

Performancetoets zorg verlenen
De student kan op basis van klinisch redeneren (=verantwoording van de gekozen interventie: wat, hoe, waarom) en vanuit een holistisch perspectief (= respect, communicatie, attitude) zelfstandig voorbehouden en risicovolle handelingen uitvoeren in gesimuleerde en authentieke beroepssituaties waarbij de verpleegkundige in opleiding laat zien rekening te houden met relevante wet- en regelgeving (=wet BIG, protocollen, procedures, EBP).
 
Leeruitkomsten waaraan de student moet voldoen:
De student legt uit welke aandachtspunten hij/zij meeneemt in de uitvoering van de handeling met betrekking tot diens houding, communicatie en het tonen van respect richting de zorgvrager.

De student voert de voorbehouden en/of risicovolle handeling uit volgens de geldende protocollen en richtlijn en kan indien noodzakelijk, het afwijken hiervan verantwoorden op basis van professionele of morele overwegingen.
 
De doorlopende leerlijn start in jaar 1 met het vaardigheidsonderwijs (PR) en is afgerond met een performance assessment. Na het eerste jaar zorgt de student dat hij/zij de competenties op peil houdt en verder ontwikkelt (professionaliseren). Bovenstaande leeruitkomsten moeten in de hoofdfase worden behaald.

Verpleegkundig rekenen
De leeruitkomsten zijn: 

De student toont d.m.v. juiste berekening en juiste uitkomst aan in staat te zijn:
  • De juiste inloopsnelheid van infusen te berekenen;
  • De inhoud/gebruiksduur van zuurstofcilinders te berekenen;
  • De juiste hoeveelheid te injecteren medicijn te berekenen;
  • De verhouding van milligram tot milliliter te berekenen

Competentieniveau (CBN, BN2020)
Afstudeerniveau

 

Inhoud

Performancetoets Zorg verlenen
De student is zelf verantwoordelijk voor het bijhouden en verder ontwikkelen van de competenties. De student kan dit doen door:
  • op de leerwerkplek scholing te volgen en/of zich te laten toetsen door een gecertificeerd toetser
  • bij een gecertificeerd instituut scholing te volgen en/ of zich te laten toetsen
 
Als bovenstaande niet mogelijk is kan de student scholing volgen op de opleiding en zich daar laten toetsen. De student kan zich op Blackboard inschrijven voor scholing en toetsing per vaardigheid. Gedurende de hoofdfase worden meerdere scholingen aangeboden.
 
Voor het afronden van het deeltentamen performancetoets moet de student bewijzen van kunnen verzamelen van het uitvoeren van de voorbehouden en/ of risicovolle handelingen volgens protocol in een midden tot hoog complexe situatie in de praktijk.
 
Het betreft bewijzen van kunnen van de volgende handelingen:
  • Klaarmaken infuussysteemVerwisselen infuuszak
  • Toedienen medicatie via perifeer infuus
  • Inbrengen/verwijderen neus-maagsonde
  • Toedienen sondevoeding m.b.v. spuit of voedingspomp
  • Inbrengen van blaaskatheter (eenmalig of verblijfs-)
  • Subcutaan injecteren
  • Intramusculair injecteren
  • BLS / AED
 
De geldigheidsduur van een bewijs van kunnen is 5 jaar, behalve het BLS/AED certificaat. Dit heeft een geldigheidsduur van 2 jaar. Op moment van afstuderen moet de verpleegkundige in bezit zijn van een geldig BLS/AED certificaat.
 
Een bewijs van kunnen is een certificaat die is ondertekend door een gecertificeerd toetser of een vinkje in een digitaal toets registratiesysteem.


Verpleegkundig rekenen
In de interne digitale toetsomgeving Iqualify kan je zelfstandig oefenen met het maken van rekenvaardigheidsopgaven. Via zelfstudie door bijvoorbeeld het kijken van de kennisclips van Meester Megens kun je rekenvaardigheden leren. Tevens worden jaarlijks enkele workshops aangeboden. 
De verpleegkundige rekenvaardigheid wordt getoetst met de landelijke rekenvaardigheidstoets van het LOOV.
 

School(s)

  • Academie voor Verpleegkunde