Vak: Overstijgende module propedeuse verpleegkundige vaardigheden en kennis credits: 2
- Vakcode
- HVMP21OMPM
- Naam
- Overstijgende module propedeuse verpleegkundige vaardigheden en kennis
- Studiejaar
- 2022-2023
- ECTS credits
- 2
- Taal
- Nederlands
- Coördinator
- A.C. de Vries
- Werkvormen
-
- Action learning
- Opdracht
- Practicum / Training
- Stage, werk
- Werkcollege
- Toetsen
-
- Performancetoets zorg verlenen - Performance assessment
- Reanimatietoets - Vaardigheidstoets
Leeruitkomsten
Voor het deeltentamen reanimatietoets geldt de volgende leeruitkomst:
De student kan de reanimatie behoefte bepalen en voert het reanimeren en het toepassen van de AED uit volgens de richtlijnen van de reanimatieraad.Voor het deeltentamen performancetoets gelden de volgende leeruitkomsten:
De student kan in een laagcomplexe, gesimuleerde situatie:- methodisch zorg verlenen;
- instrumenteel technische handelingen uitvoeren volgens de protocollen of daarvan verantwoord afwijken;
- communicatieve vaardigheden demonstreren; ook tijdens het uitvoeren van instrumenteel technische handelingen.
- afwegingen die hij heeft gemaakt met betrekking tot zijn handelen weergeven en de gemaakte keuzes, inclusief de volgorde, verantwoorden;
- reflecteren op de wijze waarop hij gehandeld heeft en de consequenties voor toekomstig handelen bepalen;
- evidence betrekken bij het verantwoorden van zijn handelen.
De student kan:
- inschatten wat de consequentie(s) van de aanpassing is (zijn) voor de cliënt in de casus;
- mogelijke aanpassingen van zijn handelen noemen die aansluiten bij voorgestelde veranderingen in de casus;
- aangeven in welke richting zijn handelen zou gaan en waarom.
De student kan:
- relevante protocollen en/of richtlijnen benoemen;
- reflecteren op het gebruik van protocollen en richtlijnen ter ondersteuning van zijn werk.
Inhoud
Het behalen van de toetsen reanimatie en performancetoets zorg verlenen is voorwaardelijk voor het behalen van de propedeuse.
Als via de werkplek een reanimatietraining gevolgd kan worden en daar getoetst wordt op de BLS/AED-vaardigheden, dan kan dat reanimatiecertificaat geüpload worden in Blackboard.
De lessen en toetsing op school zijn alléén voor die studenten, die hun reanimatiecertificaat niet elders kunnen behalen.
Voorwaarde voor het doen van de performancetoets niveau 1 vormt de registratielijst vaardigheden waarmee de student moet aantonen dat deze vaardigheden voldoende geoefend zijn. Op de kaart moeten alle 16 handtekeningen staan.
Voor de toets krijgt de student een patiëntcasus en de opdracht de zorg aan de cliënt (een simulatiepatiënt) te verlenen. In de opdracht wordt aangegeven welke verpleegtechnische vaardigheden uitgevoerd moeten worden. Bij het uitvoeren ervan gaat het om zowel het instrumenteel-technisch handelen zelf als om het uitvoeren van communicatieve vaardigheden, passend bij de casus.
In het gesprek met de examinator na de performance komen drie onderwerpen aan de orde:
Minimaal 1x gedurende het studiejaar vraagt de student de werkbegeleider van de leerwerkleerplek of een docent van de opleiding om feedback te geven op het uitvoeren van handeling (dit wordt 'begeleid oefenen' genoemd) aan de hand van de protocollen van de e-learning modulen. Dit laat de student dan aftekenen door degene die feedback heeft gegeven.
Daarnaast zijn er communicatieve vaardigheidslessen waarin diverse aspecten van professionele gespreksvoering worden geoefend. Tijdens het werkplekleren vraagt de student aan werkbegeleider en collega's feedback op de wijze waarop wordt gecommuniceerd met anderen.
Reanimatie
Via zelfstudie verdiept de student zich in de achtergrond van reanimatie. Er worden reanimatielessen op school gegeven inclusief het toepassen van de AED. Deze vaardigheden worden getoetst volgens de richtlijnen van de reanimatieraad. De student ontvangt een erkend certificaat bij een voldoende beoordeling.Als via de werkplek een reanimatietraining gevolgd kan worden en daar getoetst wordt op de BLS/AED-vaardigheden, dan kan dat reanimatiecertificaat geüpload worden in Blackboard.
De lessen en toetsing op school zijn alléén voor die studenten, die hun reanimatiecertificaat niet elders kunnen behalen.
Performancetoets Zorg Verlenen
Bij de performancetoets gaat het om het toetsen van competenties die horen bij het handelen als beroepspersoon bij het uitvoeren van één of meerdere beroepstaken. De performancetoets bestaat uit twee onderdelen: de performance van zorgverlening en het gesprek na afloop met de examinator.Voorwaarde voor het doen van de performancetoets niveau 1 vormt de registratielijst vaardigheden waarmee de student moet aantonen dat deze vaardigheden voldoende geoefend zijn. Op de kaart moeten alle 16 handtekeningen staan.
Voor de toets krijgt de student een patiëntcasus en de opdracht de zorg aan de cliënt (een simulatiepatiënt) te verlenen. In de opdracht wordt aangegeven welke verpleegtechnische vaardigheden uitgevoerd moeten worden. Bij het uitvoeren ervan gaat het om zowel het instrumenteel-technisch handelen zelf als om het uitvoeren van communicatieve vaardigheden, passend bij de casus.
In het gesprek met de examinator na de performance komen drie onderwerpen aan de orde:
- terugkijken op de performance,
- reactie op (fictieve) veranderingen in de casus (er is bijv. sprake van een andere aandoening / de patiënt gaat naar huis, de patiënt gaat over naar andere zorgsetting),
- onderbouwen van het handelen.
Minimaal 1x gedurende het studiejaar vraagt de student de werkbegeleider van de leerwerkleerplek of een docent van de opleiding om feedback te geven op het uitvoeren van handeling (dit wordt 'begeleid oefenen' genoemd) aan de hand van de protocollen van de e-learning modulen. Dit laat de student dan aftekenen door degene die feedback heeft gegeven.
Daarnaast zijn er communicatieve vaardigheidslessen waarin diverse aspecten van professionele gespreksvoering worden geoefend. Tijdens het werkplekleren vraagt de student aan werkbegeleider en collega's feedback op de wijze waarop wordt gecommuniceerd met anderen.
Opgenomen in opleiding(en)
School(s)
- Academie voor Verpleegkunde