Vak: Conceptuele onderwijseenheid individu en maatschappij: sociologie credits: 2
- Vakcode
- HVVP21IMSO1
- Naam
- Conceptuele onderwijseenheid individu en maatschappij: sociologie
- Studiejaar
- 2022-2023
- ECTS credits
- 2
- Taal
- Nederlands
- Coördinator
- H.E. van der Veen
- Werkvormen
-
- Hoorcollege
- Toetsen
-
- Sociologie - Computer, organisatie ToetsCentrum
Leeruitkomsten
1.3 Zelf-en samenzorg versterken
De student kan zelf-en samenzorg van mensen, hun naasten en hun sociale netwerk, ondersteunen met als doel het behouden of verbeteren van het dagelijks functioneren in relatie tot gezondheid en ziekte en kwaliteit van leven
Specifiek voor deze periode:
1.3.1 De student kent principes van zelf-en samenzorg (en), copingstijlen en systeembenaderingen (systeem: de zorgvrager in relatie tot voor hem/haar belangrijke anderen).
1.3.2 De student kent benaderingen van zorg die zelf- en samenzorg bevorderen
3.2 Gezamenlijke besluitvorming
De student kan systematisch overleggen in dialoog met de zorgvrager en diens naasten over de te verlenen verpleegkundige zorg en zorgdragen voor een expliciete afweging van verschillende kennisbronnen en de waarden van de zorgvrager in het besluitvormingsproces.
Specifiek voor deze periode:
3.2.3 De student kent diversiteit, etnische en culturele en levensbeschouwelijke achtergronden en ideologische overtuigingen.
6.2 Coördinatie van zorg
De student kan kennis en informatie gericht op het garanderen van een ononderbroken betrokkenheid van de noodzakelijke zorgverleners bij het zorgverleningsproces van de zorgvrager door de tijd heen delen
Specifiek voor deze periode:
6.2.1 De student kent in het kader van ketenzorg de verschillende actuele organisaties en organisatievormen in de gezondheidszorg.
6.2.2 De student kent de organisatie en de bekostiging van de gezondheidszorg op micro-, meso- en macroniveau.
Competentieniveau (CBN, BN2020)
Propedeuse: oriënteren
De student kan zelf-en samenzorg van mensen, hun naasten en hun sociale netwerk, ondersteunen met als doel het behouden of verbeteren van het dagelijks functioneren in relatie tot gezondheid en ziekte en kwaliteit van leven
Specifiek voor deze periode:
1.3.1 De student kent principes van zelf-en samenzorg (en), copingstijlen en systeembenaderingen (systeem: de zorgvrager in relatie tot voor hem/haar belangrijke anderen).
1.3.2 De student kent benaderingen van zorg die zelf- en samenzorg bevorderen
3.2 Gezamenlijke besluitvorming
De student kan systematisch overleggen in dialoog met de zorgvrager en diens naasten over de te verlenen verpleegkundige zorg en zorgdragen voor een expliciete afweging van verschillende kennisbronnen en de waarden van de zorgvrager in het besluitvormingsproces.
Specifiek voor deze periode:
3.2.3 De student kent diversiteit, etnische en culturele en levensbeschouwelijke achtergronden en ideologische overtuigingen.
6.2 Coördinatie van zorg
De student kan kennis en informatie gericht op het garanderen van een ononderbroken betrokkenheid van de noodzakelijke zorgverleners bij het zorgverleningsproces van de zorgvrager door de tijd heen delen
Specifiek voor deze periode:
6.2.1 De student kent in het kader van ketenzorg de verschillende actuele organisaties en organisatievormen in de gezondheidszorg.
6.2.2 De student kent de organisatie en de bekostiging van de gezondheidszorg op micro-, meso- en macroniveau.
Competentieniveau (CBN, BN2020)
Propedeuse: oriënteren
Inhoud
Bij sociologie worden via 5 hoorcolleges onderstaande thema's besproken. Hierbij wordt zo mogelijk een koppeling gemaakt met de Kritische Beroepssituaties (KBS) zoals die gebruikt worden bij Verpleegkunde en bij het vaardigheden onderwijs.
Tijdens de colleges en in de literatuur komen de onderstaande onderwerpen aan bod:
• patiëntsysteem
• systeemtheoretische benadering
• mantelzorg
• interculturalisatie
• zorgorganisatie, zorgsysteem en zorgverzekering
• sociale omgeving (armoede, leefomgeving)
• kwetsbare groepen
• diversiteit, etniciteit en culturele achtergronden
• levensbeschouwelijke en ideologische overtuigingen
• politiek/overheid en zorg
• patiëntenrol
Tijdens de colleges en in de literatuur komen de onderstaande onderwerpen aan bod:
• patiëntsysteem
• systeemtheoretische benadering
• mantelzorg
• interculturalisatie
• zorgorganisatie, zorgsysteem en zorgverzekering
• sociale omgeving (armoede, leefomgeving)
• kwetsbare groepen
• diversiteit, etniciteit en culturele achtergronden
• levensbeschouwelijke en ideologische overtuigingen
• politiek/overheid en zorg
• patiëntenrol
Opgenomen in opleiding(en)
School(s)
- Academie voor Verpleegkunde