Vak: Onderzoeksvaardigheden 2 credits: 1

Vakcode
LOVB15ONVA2
Naam
Onderzoeksvaardigheden 2
Studiejaar
2022-2023
ECTS credits
1
Taal
Nederlands
Coördinator
J.C.S. Edelijn
Werkvormen
  • Hoorcollege
  • Opdracht
  • Practicum / Training
Toetsen
  • Groepsopdracht - Opdracht

Leeruitkomsten

Doel/Leeruitkomsten:
*De student beschrijft de verschillen tussen kwalitatief en kwantitatief onderzoek gericht op het logopedische domein.
*De student verklaart hoe de betrouwbaarheid en de validiteit van een kwalitatief onderzoek in de logopedie kan gewaarborgd worden.
*De student transcribeert individueel een interviewfragment van 10 minuten over een in het logopedische vakgebied relevante topic
*De student stelt in consensus met alle leden van de groep een codeboek op
*De student vat in groep de resultaten van de kwalitatieve analyse van de logopedisch gerichte data samen
*De student trekt een conclusie op basis van de resultaten van de kwalitatieve analyse van logopedisch relevante data
*De student rapporteert schriftelijk in groep over het eigen onderzoek in een IMRD artikel van maximaal 3 pagina’s (exclusief de bijlagen) 


 

Inhoud

Niveau: Geoefend (2) 

In dit studieonderdeel wordt aan de hand van een diepte-interview bij een cliënt met een unilaterale larynxparese kwalitatieve data geanalyseerd. Studenten leren 10 minuten van een intervieuw te transcriberen en een codeboek in consensus te maken. Tevens worden methodologische aspecten van kwalitatief onderzoek vergeleken met kwantitatief onderzoek. Aanwezigheid tijdens de werkgroep, een zelfstandig uitgevoerde transcriptie van het interview en een actieve bijdrage leveren aan de groepsopdracht zijn voorwaarden om de ingeleverde opdracht van een taakgroep te beoordelen.
 
CanMEDS rol:
Innovator: kernhandeling 1 en 3
 

Opgenomen in opleiding(en)

School(s)

  • Academie voor Gezondheidsstudies