Vak: Masterwerkplaats 2 Cultuurpedagogiek & kunsteducatieve praktijken credits: 15

Vakcode
MJDM21MWP2
Naam
Masterwerkplaats 2 Cultuurpedagogiek & kunsteducatieve praktijken
Studiejaar
2022-2023
ECTS credits
15
Taal
Nederlands
Coördinator
A. de Hoop
Werkvormen
  • Hoorcollege
  • Practicum / Training
  • Werkcollege
Toetsen

Leeruitkomsten

De masterstudent
  • Vertaalt zijn kennis van relevante (inter)nationale theorieën en opvattingen uit het (kunst)pedagogische domein naar zijn beroepscontext en pedagogisch-didactisch handelen. Deze vertaling levert een kritische analyse en reflectie van zijn praktijk op. (2a,b, 5b)
  • Toont nieuwsgierigheid naar de levenswereld, waarden en opvattingen van anderen en naar andere kunsteducatieve praktijken en onderzoekt dit in een narratief interview en een kleine case study. (3c)
  • Ontwikkelt een persoonlijke, professionele visie op zijn kunsteducatieve praktijk, onderbouwt deze vanuit theorie en positioneert deze in het actuele discours over kunst en onderwijs. (2d, 5c)
  • Anticipeert op nieuwe ontwikkelingen en vragen in het kunsteducatieve veld en ontwerpt nieuwe vakoverstijgende of interdisciplinaire kunsteducatieve producten voor specifiek benoemde (nieuwe) contexten en doelgroepen. (1b,c,d, 2a,b,c. 3a, 4a, 5d)
  • Reflecteert op zijn leerproces, competentie- en visieontwikkeling – specifiek vanuit de rol als educator - door gebruik te maken van de collegiale dialoog in de COL. (5a, 5b)
  • Presenteert en communiceert kunstpedagogische visie en kunsteducatief ontwerp overtuigend aan leken en experts. (3d, 4b, 4c)

Inhoud

In de tweede Masterwerkplaats Cultuurpedagogiek en kunsteducatieve praktijken ligt het accent op de rol van de educator, ofwel de docent en pedagoog. De student beschrijft en onderbouwt zijn eigen, meestal impliciete en subjectieve (kunst)pedagogische visie door de confrontatie met theorie, praktijkervaringen en persoonlijke en/of maatschappelijke urgentie. Deze visie krijgt op een eigenwijze en zintuigelijke manier vorm in ieders kunsteducatieve signatuur. Hiervoor ontwerpt de masterstudent kunsteducatieve opdrachten en experimenten die tijdens labdagen met elkaar worden uitgevoerd en gereflecteerd.

De masterwerkplaats is vanuit vier lijnen opgebouwd:
  • Kunsteducatieve praktijken
  • (Kunst)pedagogische visie
  • Onderzoek in de kunsteducatie
  • Collegiale dialoog

Opgenomen in opleiding(en)

School(s)

  • Academie Minerva