Vak: Contextuele Studie 2 credits: 5
- Vakcode
- MZVB16CTS3
- Naam
- Contextuele Studie 2
- Studiejaar
- 2022-2023
- ECTS credits
- 5
- Taal
- Engels, Nederlands
- Coördinator
- M. Bodewes-de Vries
- Werkvormen
-
- Werkcollege
- Toetsen
-
- semester 5 - Overige toetsing
- semester 6 - Overige toetsing
Leeruitkomsten
Het Ambacht: De musicus onderhoudt een breed scala aan vaktechnische kennis en vaardigheden, die hem in staat stellen zowel binnen de nationale als de internationale beroepscontext te functioneren.
Analytisch vermogen: De musicus kan muziek (cognitief) ontleden.
Methodisch/reflectief handelen: De musicus is in staat om methodisch en professioneel te handelen, kan hierop reflecteren en is zelfstandig, en met en voor anderen, in staat tot terugkoppeling.
Analytisch vermogen: De musicus kan muziek (cognitief) ontleden.
Methodisch/reflectief handelen: De musicus is in staat om methodisch en professioneel te handelen, kan hierop reflecteren en is zelfstandig, en met en voor anderen, in staat tot terugkoppeling.
Inhoud
Het vak CTS bestaat uit de volgende onderdelen:
- geschiedenis (algemene geschiedenis, cultuurgeschiedenis, en geschiedenis van de westerse muziek)
- muziekanalyse (gericht op vorm, structuur en textuur van muziek)
- harmonie (de wijze waarop in de westerse muziek met meerstemmigheid wordt omgegaan)
​Zoals de naam van het vak aangeeft gaat het om het leggen van verbanden; in alle lessen klinkt muziek, die afwisselend vanuit historische, theoretische en analytische invalshoeken wordt bestudeerd. Inhouden worden actief verwerkt bijvoorbeeld d.m.v. luisteren, zingen, spelen, herkennen, vergelijken, onder woorden brengen en het uitvoeren van opdrachten. Binnen contextuele studies wordt aandacht besteed aan het ontwikkelen van een onderzoekende houding. Dit gebeurt door te werken aan het opzetten van onderzoek, het formuleren van onderzoeksvragen, het maken van mindmaps, het gebruik van vakliteratuur, wetenschappelijke en academische bronnen zoals databanken, naslagwerken, tijdschriften en dergelijke. Voorbeelden zijn J-STOR, Oxford Music Online, Oxford Art Online, en dergelijke.
- geschiedenis (algemene geschiedenis, cultuurgeschiedenis, en geschiedenis van de westerse muziek)
- muziekanalyse (gericht op vorm, structuur en textuur van muziek)
- harmonie (de wijze waarop in de westerse muziek met meerstemmigheid wordt omgegaan)
​Zoals de naam van het vak aangeeft gaat het om het leggen van verbanden; in alle lessen klinkt muziek, die afwisselend vanuit historische, theoretische en analytische invalshoeken wordt bestudeerd. Inhouden worden actief verwerkt bijvoorbeeld d.m.v. luisteren, zingen, spelen, herkennen, vergelijken, onder woorden brengen en het uitvoeren van opdrachten. Binnen contextuele studies wordt aandacht besteed aan het ontwikkelen van een onderzoekende houding. Dit gebeurt door te werken aan het opzetten van onderzoek, het formuleren van onderzoeksvragen, het maken van mindmaps, het gebruik van vakliteratuur, wetenschappelijke en academische bronnen zoals databanken, naslagwerken, tijdschriften en dergelijke. Voorbeelden zijn J-STOR, Oxford Music Online, Oxford Art Online, en dergelijke.
Opgenomen in opleiding(en)
School(s)
- Prins Claus Conservatorium