Vak: Intercultural Awareness 1 credits: 5

Vakcode
ORVB21ICA1
Naam
Intercultural Awareness 1
Studiejaar
2022-2023
ECTS credits
5
Taal
Nederlands
Coördinator
B.H. Martens-Pras
Werkvormen
  • Practicum / Training
Toetsen
  • Intercultural Awareness 1 - Overige toetsing

Leeruitkomsten

Competenties:
  • Innoveren: initieert nieuwe ideeën, realiseert op creatieve wijze vernieuwingen en benut daarbij de mogelijkheden op het gebied van technologie.
  • Waardecreatie: creëert duurzame en commerciële waarde gericht op de wensen en behoeften van klanten en overige stakeholders. Hij doet dat op basis van ontwikkelingen in de (inter)nationale omgeving.
  • Resultaatgericht handelen: toont verantwoordelijkheid en doorzettingsvermogen en neemt besluiten om de beoogde resultaten te bereiken. Hij past zich daarbij gemakkelijk aan veranderende omstandigheden aan en durft risico’s te nemen.
  • Leiderschap: straalt passie en beleving uit, pakt de regie in teamverband en mobiliseert anderen vanuit de waarden en de cultuur van de onderneming.
  • Managen & Organiseren: geeft vorm en inhoud aan de bedrijfsvoering en zet hierbij de klant centraal.
  • Samenwerken & Netwerken: levert in groepsverband een actieve en inhoudelijk bijdrage aan de beoogde resultaten en het groepsproces. Hij bouwt een netwerk van relaties op.
  • Onderzoekend vermogen: toont in zijn werkwijze een nieuwsgierige en kritische houding. Hij hanteert een passende onderzoeksaanpak die resulteert in bruikbare resultaten.
  • Analytisch vermogen: analyseert situaties en data op systematische wijze. Hij stuurt op prestatie-indicatoren.
  • Lerend vermogen: ontwikkelt zichzelf persoonlijk en professioneel door visie, reflectie en feedback.
  • Communiceren: communiceert overtuigend en kan dit in tenminste één vreemde taal. Hij benut op effectieve wijze diverse communicatiemiddelen afgestemd op de doelgroep
Leeruitkomsten:
De student:
  • maakt samen met anderen een onderbouwde keuze voor een land voor het studentenbedrijf dat geschikt is voor export van het product van het studentenbedrijf.
  • geeft samen met anderen een interactieve en aansprekende presentatie over het gekozen land voor het studentenbedrijf waarin de vastgestelde onderwerpen besproken en onderbouwd worden.
  • schrijft samen met anderen een taalkundig correct en samenhangend exportplan voor het studentenbedrijf voor het gekozen land met de voorgeschreven onderdelen.
  • onderbouwt in het exportplan de gemaakte keuzes met de aangeboden theorie en passende bronnen.
  • schrijft individueel een taalkundig correcte tekst in het Spaans over vastgestelde persoonlijke onderwerpen en over vastgestelde onderwerpen met betrekking tot het gekozen land voor het studentenbedrijf.
  • gebruikt op correcte wijze in de tekst in het Spaans de grammatica en het vocabulaire uit de hoofdstukken 1 t/m 6 van het voorgeschreven boek.

Inhoud

Niveau:
Verdiepend

Inhoud:
Bij het studieonderdeel Intercultural Awareness staat de rol van Chief International Office in het studentenbedrijf centraal. In deze rol ligt de focus op de internationale omgeving: hoe handhaaf je je als ondernemer in een internationale omgeving en hoe maak je daar gebruik van? Het is belangrijk dat je rekening houdt met cultuurverschillen en daarmee om kan gaan. Een chief International Office houdt zich bezig met internationale betrekkingen en kijkt waar voor het bedrijf in het buitenland kansen en mogelijkheden voor zakendoen liggen.

Bij het studieonderdeel Intercultural Awareness gaat het over interculturele communicatie en internationaal ondernemen. Je leert wat cultuur is en welke cultuurverschillen je tegen kunt komen als je zaken gaat doen in het buitenland. Je komt te weten hoe je in je communicatie hier rekening mee kunt houden. Je gaat je met je studentenbedrijf verdiepen in een land en gaat uitzoeken hoe je een nieuwe buitenlandse markt met je product kunt betreden.

Spaans 1 en Spaans2 vormen ook onderdeel van Intercultural Awareness 1, zie voor informatie daarover het studieonderdeel Intercultural Awareness 1 – Spaans 2.

Studiemateriaal:
Voor de meest recente informatie zie de boekenlijst op intranet: Hanze.nl/ORM of de blackboard course.

Instapvoorwaarden:
Verplicht onderdeel voor studenten opleiding/major ORM

Kosten:
Zie de boekenlijst op de intranet pagina van je opleiding onder Praktische Zaken.
 

School(s)

  • Instituut voor Business, Marketing en Finance