Opleiding

Toegekend diploma
Bachelor of Science
Programmaduur
48 maanden
ECTS credits
240
Niveau eindkwalificatie
Bachelor
Vorm
Voltijd
Taal
Nederlands
School
  • Instituut voor Business, Marketing en Finance
Locaties
  • Groningen

Ondernemerschap & Retail Management Bachelor

Programmabeschrijving

De opleiding ORM leidt op voor zowel zelfstandig ondernemerschap als managementfuncties in retailorganisaties. In beide gevallen staat ondernemerschap in een breder kader centraal, waarbij ook de internationale oriëntatie niet wordt geschuwd. Daarom zijn afgestudeerden breed opgeleid, die de verschillende aspecten van het ondernemen in hun samenhang overzien: economisch, bedrijfsmatig, juridisch, personeel, organisatorisch. Een ORM’er signaleert ontwikkelingen, onderzoekt ze en anticipeert erop. Hij beschikt over een helicopterview, of – in een andere beeldspraak – over het vermogen om intelligent te schakelen tussen de diverse terreinen van het ondernemerschap.
Afgestudeerden bekleden een groot aantal verschillende functies in uiteenlopende branches. Een deel van de afgestudeerden werkt in managementfuncties in bedrijven die goederen dan wel diensten rechtstreeks leveren aan de consument. Een ander deel start daadwerkelijk zijn eigen bedrijf. Deze bedrijven en organisaties worden gekenmerkt door een sterke consumentgerichtheid. Aangezien er meestal een breed assortiment van diverse productgroepen wordt aangeboden, staat het concept- en formuledenken centraal. In deze setting draagt hij bij aan de ontwikkeling van de totale formule. Een afgestudeerde geeft leiding aan een team of aan zijn eigen bedrijf.

Leeruitkomsten

De opleiding rust de student uit met de vereiste leeruitkomsten van een professional op het gebied van ondernemerschap en retailmanagement. Dit zijn:
  • Innoveren: initieert nieuwe ideeën, realiseert op creatieve wijze vernieuwingen en benut daarbij de mogelijkheden op het gebied van technologie.
  • Waardecreatie: creëert duurzame en commerciële waarde gericht op de wensen en behoeften van klanten en overige stakeholders. Hij doet dat op basis van ontwikkelingen in de (inter)nationale omgeving.
  • Resultaatgericht handelen: toont verantwoordelijkheid en doorzettingsvermogen en neemt besluiten om de beoogde resultaten te bereiken. Hij past zich daarbij gemakkelijk aan veranderende omstandigheden aan en durft risico’s te nemen.
  • Leiderschap: straalt passie en beleving uit, pakt de regie in teamverband en mobiliseert anderen vanuit de waarden en de cultuur van de onderneming.
  • Managen & Organiseren: geeft vorm en inhoud aan de bedrijfsvoering en zet hierbij de klant centraal.
  • Samenwerken & Netwerken: levert in groepsverband een actieve en inhoudelijk bijdrage aan de beoogde resultaten en het groepsproces. Hij bouwt een netwerk van relaties op.
  • Onderzoekend vermogen: toont in zijn werkwijze een nieuwsgierige en kritische houding. Hij hanteert een passende onderzoeksaanpak die resulteert in bruikbare resultaten.
  • Analytisch vermogen: analyseert situaties en data op systematische wijze. Hij stuurt op prestatie-indicatoren.
  • Lerend vermogen: ontwikkelt zichzelf persoonlijk en professioneel door visie, reflectie en feedback.
  • Communiceren: communiceert overtuigend en kan dit in tenminste één vreemde taal 2. Hij benut op effectieve wijze diverse communicatiemiddelen afgestemd op de doelgroep.


 

Programma

Ondernemerschap & Retail Management Bachelorcredits

Jaar 3 Ondernemerschap & Retail Management 60

Jaar 4 Ondernemerschap & Retail Management 60