Vak: Externe retailomgeving credits: 5
- Vakcode
- ORVP21ERO
- Naam
- Externe retailomgeving
- Studiejaar
- 2022-2023
- ECTS credits
- 5
- Taal
- Nederlands
- Coördinator
- M.C. ter Braak
- Werkvormen
-
- Practicum / Training
- Toetsen
-
- Externe retailomgeving - Overige toetsing
Leeruitkomsten
Competenties:
De student:
- Innoveren: initieert nieuwe ideeën, realiseert op creatieve wijze vernieuwingen en benut daarbij de mogelijkheden op het gebied van technologie.
De student:
- voert samen met anderen een eenvoudig secundair onderzoek uit naar macro- en meso- omgevingsvariabelen binnen de context van Retailomgeving 1 gebruikmakend van een set aan aangeboden en zelf aangedragen literatuur/theorieën.
- voert een eenvoudig primair onderzoek uit in de vorm van expertinterviews binnen de context van Retailomgeving 1
- brengt samen met anderen relevante kansen en bedreigingen van de vooraf afgestemde branche in kaart
- schetst samen met anderen drie mogelijke segmenten aan de hand van segmentatievariabelen.
- verwerkt en presenteert samen met anderen gevonden onderzoeksresultaten met behulp van een infographic die als poster wordt weergegeven.
Inhoud
Niveau:
Inleidend
Inhoud:
In blok 1 zal gestart worden met het in kaart brengen van en onderzoek doen naar de externe omgeving van een retailorganisatie. Met andere woorden, je gaat een bestaande retailbranche in kaart brengen (bijvoorbeeld de schoenenbranche). De externe omgeving is het gedeelte waar men binnen organisaties geen of slechts indirect invloed op heeft, maar dat wel invloed heeft op organisaties, de zogenaamde macro- en meso-omgeving van een organisatie. Zaken als: wat speelt er in de markt, wat zijn DESTEP-factoren, concurrenten, substituten, afnemers, leveranciers et cetera komen aan bod.
Studiemateriaal:
Voor de meest recente informatie zie de boekenlijst op intranet: Hanze.nl/ORM of de blackboard course.
Instapvoorwaarden:
Verplicht onderdeel voor studenten opleiding/major ORM
Kosten:
Zie de boekenlijst op de intranet pagina van je opleiding onder Praktische Zaken.
Inleidend
Inhoud:
In blok 1 zal gestart worden met het in kaart brengen van en onderzoek doen naar de externe omgeving van een retailorganisatie. Met andere woorden, je gaat een bestaande retailbranche in kaart brengen (bijvoorbeeld de schoenenbranche). De externe omgeving is het gedeelte waar men binnen organisaties geen of slechts indirect invloed op heeft, maar dat wel invloed heeft op organisaties, de zogenaamde macro- en meso-omgeving van een organisatie. Zaken als: wat speelt er in de markt, wat zijn DESTEP-factoren, concurrenten, substituten, afnemers, leveranciers et cetera komen aan bod.
Studiemateriaal:
Voor de meest recente informatie zie de boekenlijst op intranet: Hanze.nl/ORM of de blackboard course.
Instapvoorwaarden:
Verplicht onderdeel voor studenten opleiding/major ORM
Kosten:
Zie de boekenlijst op de intranet pagina van je opleiding onder Praktische Zaken.
Opgenomen in opleiding(en)
School(s)
- Instituut voor Business, Marketing en Finance