Vak: Innovatiemanagement credits: 5

Vakcode
ORVB21IMG
Naam
Innovatiemanagement
Studiejaar
2022-2023
ECTS credits
5
Taal
Nederlands
Coördinator
A. Onrust
Werkvormen
  • Hoorcollege
  • Practicum / Training
Toetsen
  • Innovatiemanagement - Overige toetsing

Leeruitkomsten

Competenties:
  • Innoveren: initieert nieuwe ideeën, realiseert op creatieve wijze vernieuwingen en benut daarbij de mogelijkheden op het gebied van technologie.
  • Waardecreatie: creëert duurzame en commerciële waarde gericht op de wensen en behoeften van klanten en overige stakeholders. Hij doet dat op basis van ontwikkelingen in de (inter)nationale omgeving.
  • Resultaatgericht handelen: toont verantwoordelijkheid en doorzettingsvermogen en neemt besluiten om de beoogde resultaten te bereiken. Hij past zich daarbij gemakkelijk aan veranderende omstandigheden aan en durft risico’s te nemen.
  • Leiderschap: straalt passie en beleving uit, pakt de regie in teamverband en mobiliseert anderen vanuit de waarden en de cultuur van de onderneming.
  • Managen & Organiseren: geeft vorm en inhoud aan de bedrijfsvoering en zet hierbij de klant centraal.
  • Samenwerken & Netwerken: levert in groepsverband een actieve en inhoudelijk bijdrage aan de beoogde resultaten en het groepsproces. Hij bouwt een netwerk van relaties op.
  • Onderzoekend vermogen: toont in zijn werkwijze een nieuwsgierige en kritische houding. Hij hanteert een passende onderzoeksaanpak die resulteert in bruikbare resultaten.
  • Analytisch vermogen: analyseert situaties en data op systematische wijze. Hij stuurt op prestatie-indicatoren.
  • Lerend vermogen: ontwikkelt zichzelf persoonlijk en professioneel door visie, reflectie en feedback.
  • Communiceren: communiceert overtuigend en kan dit in tenminste één vreemde taal. Hij benut op effectieve wijze diverse communicatiemiddelen afgestemd op de doelgroep
Leeruitkomsten:
De student kan:
  • samen met anderen, de vier stappen van het Design Thinking proces realiseren en past bijbehorende theorieën en zelf gekozen praktijkgericht onderzoek toe.
  • een digitale innovatie ontwikkelen, dat een behoefte vervult van een specifieke doelgroep, in een specifieke context. 
  • samen met anderen, een design brief opstellen, waarin de eerste twee fasen van het design thinking proces wordt beschreven.
  • samen met anderen, laten zien dat tijdens het DesignThinking Proces er verschillende iteraties (minimaal 2) hebben plaatsgevonden. Iteraties zijn mogelijkheden over wat wel en niet werkt, die plaatsvinden door terugkoppeling naar de klant/gebruiker.
  • samen met anderen, laten zien dat hij/zij in staat is de theorieën en concepten van het onderdeel Consumentengedrag kan gebruiken/toepassen binnen de context van het project en de geformuleerde opdrachten.
  • laten zien welke persoonlijke waarden en doelen hij nastreeft en hoe dit bijdraagt aan de ontwikkeling van de innovatie. 
  • bijdragen aan een eindpresentatie waarin een geëvolueerd idee (de innovatie), als resultaat van meerdere iteraties (en het daarbij behorende onderzoek) die tijdens het DesignThinking proces hebben plaatsgevonden en geleid hebben tot een prototype wat gepresenteerd gaat worden, zodanig dat het gehele proces en de innovatie zelf inzichtelijk worden gemaakt en de coachen extern deskundige overtuigd zijn van de te introduceren innovatie. 

Inhoud

Niveau:
Verdiepend

Inhoud:
In dit blok staat innovatie centraal. Je gaat je verdiepen in het proces van innovatie, en zal je kennis en vaardigheden die komen kijken bij het ontwikkelen van een innovatie je eigen gaan maken. Hierdoor krijg je niet alleen inzicht in het proces van innoveren, maar ontwikkel je ook zelf een innovatie met het daarbij behorende implementatieplan. 

Je zal zowel inhoudelijke-, vaardigheids- en houdings- gerelateerde studieonderdelen (inhoud en proces) volgen om zo de kans op een succesvolle innovatie zo groot mogelijk te maken.

Centraal in het proces staat de methode van het Design Thinking. Deze methode valt grof weg uiteen in twee onderdelen en 4 fasen. In de eerste onderdeel ligt de nadruk op het ontdekken en het definiëren van het probleem (fase 1 en 2). 
Het einde van dit onderdeel sluit je af met een document, het opstellen van de designbrief. Daarna komen de volgende deel, het ontwikkelen en het implementeren van het geformuleerde idee (fase 3 en 4).

Studiemateriaal:
Voor de meest recente informatie zie de boekenlijst op intranet: Hanze.nl/ORM of de blackboard course.

Instapvoorwaarden:
Verplicht onderdeel voor studenten opleiding/major ORM

Kosten:
Zie de boekenlijst op de intranet pagina van je opleiding onder Praktische Zaken.

 

School(s)

  • Instituut voor Business, Marketing en Finance