Vak: Ondernemingsplan credits: 5

Vakcode
ORVP21ONP
Naam
Ondernemingsplan
Studiejaar
2022-2023
ECTS credits
5
Taal
Nederlands
Coördinator
J. Loef
Werkvormen
  • Practicum / Training
Toetsen
  • Ondernemingsplan - Overige toetsing

Leeruitkomsten

Competenties:
  • Innoveren: initieert nieuwe ideeën, realiseert op creatieve wijze vernieuwingen en benut daarbij de mogelijkheden op het gebied van technologie.
  • Waardecreatie: creëert duurzame en commerciële waarde gericht op de wensen en behoeften van klanten en overige stakeholders. Hij doet dat op basis van ontwikkelingen in de (inter)nationale omgeving.
  • Resultaatgericht handelen: toont verantwoordelijkheid en doorzettingsvermogen en neemt besluiten om de beoogde resultaten te bereiken. Hij past zich daarbij gemakkelijk aan veranderende omstandigheden aan en durft risico’s te nemen.
  • Leiderschap: straalt passie en beleving uit, pakt de regie in teamverband en mobiliseert anderen vanuit de waarden en de cultuur van de onderneming.
  • Managen & Organiseren: geeft vorm en inhoud aan de bedrijfsvoering en zet hierbij de klant centraal.
  • Samenwerken & Netwerken: levert in groepsverband een actieve en inhoudelijk bijdrage aan de beoogde resultaten en het groepsproces. Hij bouwt een netwerk van relaties op.
  • Onderzoekend vermogen: toont in zijn werkwijze een nieuwsgierige en kritische houding. Hij hanteert een passende onderzoeksaanpak die resulteert in bruikbare resultaten.
  • Analytisch vermogen: analyseert situaties en data op systematische wijze. Hij stuurt op prestatie-indicatoren.
  • Lerend vermogen: ontwikkelt zichzelf persoonlijk en professioneel door visie, reflectie en feedback.
  • Communiceren: communiceert overtuigend en kan dit in tenminste één vreemde taal. Hij benut op effectieve wijze diverse communicatiemiddelen afgestemd op de doelgroep
Leeruitkomsten:
De student:
  • maakt het eigen ondernemerschap inzichtelijk door zelfreflectie en de Golden Circle;
  • ontwerpt een creatief concept, gebaseerd op design thinking;
  • vertaalt een concept naar een waardepropositie canvas;
  • valideert het waardepropositie canvas met lean onderzoek;
  • vertaalt het lean onderzoek naar businessmodel canvas;
  • zet de organisatie van het eigen studentenbedrijf op, samen met anderen;
  • werkt een interne communicatiestrategie uit naar concreet beleid;
  • werkt een externe communicatiestrategie uit naar een marketingcampagne;
  • zet een financieel plan op voor het studentenbedrijf;
  • geeft verantwoording over de genomen beslissingen in een ondernemingsplan.

Inhoud

Niveau:
Inleidend

Inhoud:
Gedurende het vak Ondernemingsplan gaan jullie, een idee uitwerken naar een concept en van dat concept naar een waardepropositie die jullie vertalen naar een concreet ondernemingsplan. Je krijgt tijdens de bijeenkomsten van het vak de stappen aangeleerd, door te leren en te ervaren, middels het boek ‘Zo run je een studentenbedrijf’. Je vertaalt direct de kennis naar de toepassing voor jullie studentenbedrijf. Tijdens dit vak krijgen jullie ook workshops in onderzoek. Waarbij jullie de gereedschappen krijgen aangeleerd om je studentenbedrijf te valideren en de juiste methoden leert gebruiken om jullie plannen te finetunen en af te stemmen op de markt. De workshops Online marketing geven inzicht in hoe je doelgroepen kunt bedienen via digitale kanalen. Je leert hoe je bedrijfsdoelstellingen kunt realiseren via digitale kanalen zoals de website, sociale media, mobiele apps en platforms.

Studiemateriaal:
Voor de meest recente informatie zie de boekenlijst op intranet: Hanze.nl/ORM of de blackboard course.

Instapvoorwaarden:
Verplicht onderdeel voor studenten opleiding/major ORM

Kosten:
Zie de boekenlijst op de intranet pagina van je opleiding onder Praktische Zaken.

 

School(s)

  • Instituut voor Business, Marketing en Finance